Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

En orolig vän!!

En vän till mig är väldigt orolig för att hon ska förlora jobbet. Att hon  är alldeles för obekväm för att hon säger vad hon tycker o tänker..Och nu när förändringens vindar blåser så är det ofta en klar nackdel att delge chefen sina negativa åsikter. Jag sa till henne att ibland är det värt att offra vissa saker mot att kunna säga sin mening.

 Jag tycker det är för jävligt att man försöker skrämma folk till tystnad och uppmanar dem att söka ett annat jobb om det inte passar..

Och jag sade även till henne att hon ska vara stolt över att hon inte vänder kappan efter vinden för jag kan inte låta bli att dra paralleller till nazityskland i såna här lägen. Om fler folk hade haft lite mer civilkurage hade det nog inte varit 12 miljoner som blivit ihjälgasade..

.P.S Det är inte mig det handlar om ifall ni nu trodde det! Vissserligen kan inte jag heller vara tyst men det finns värre saker här i livet än att bli av med jobbet. Visserligen inget jag önskar o det kanske skulle ta mig mkt hårdare än vad jag tror men den dagen den sorgen!!

11 svar

  1. Det kunde ha handlat om mig – för detta var vad som hände. Tror jag.

    Kramen!

    26 augusti, 2010 kl. 07:56

  2. Tråkig chef tycker jag. Här måste jag verkligen ge beröm till min VD. Jag har en mycket öppen dialog med honom, och han lyssnar gärna på mina åsikter (som oftast är tvärt imot honom) Och senast jag vräkter ur mig till honom om vad jag tyckte om mitt jobb och hur jag hade behandlats på min tjänst kallade han in mig på sitt kontor och erbjöd mig en ny tjänst inom IT (för att jag skulle kunna byta bana) med 5000 mera i månaden… Tack säger man då….

    26 augusti, 2010 kl. 05:34

  3. Det är j**ligt att det är på det viset, men tyvärr är det dagens sanning på många arbetsplatser 😦

    26 augusti, 2010 kl. 10:32

  4. Säger man vad man tycker räknas man som en jobbig anställd. Bäst är att knipa käft men vem trivs då liksom.. Ibland behöver cheferna höra ett och annat..

    Ha´t så bra

    26 augusti, 2010 kl. 10:00

  5. Säger man vad man tycker räknas man som en jobbig anställd. Bäst är att knipa käft men vem trivs då liksom.. Ibland behöver cheferna höra ett och annat..

    26 augusti, 2010 kl. 09:59

  6. Frågan om ett jobb där man måste hålla truten med vad man tycker verkligen är ett ställe man ska vara på i långa loppet.

    26 augusti, 2010 kl. 09:45

  7. God Morgon!
    Sant! Inte ska man behöva hålla tyst för att få ha kvar sitt jobb. Säga vad man tycker är väl en rättighet man har.

    Kram

    26 augusti, 2010 kl. 04:48

  8. Hade inte kunnat tro att de var du då du är väldigt… lik mig då de gäller o säga vad man tycker o känner! 😀

    Sv: haha legat av mig för jag åt pasta? 😛

    Whisky är äckligt i alla former..

    26 augusti, 2010 kl. 01:51

  9. Nattis 2.0

    Det är verkligen för djävligt at man kan sitta så osäkert på arbetsmarknaden att man inte ens kan tala om vad man tycker. Det lär inte bli bättre efter valet om vi inte byter regering, det har ju redan snackats om att bryta upp LAS och försämra tryggheten för de anställda.

    25 augusti, 2010 kl. 11:03

  10. Tycker det är kloka ord du sa till din vän!

    25 augusti, 2010 kl. 09:55

Kommentera

