Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Konstiga regler!!

Innan du tackar ja till bostadserbjudandet rekommenderar vi att du har tittat på bostaden före sista svarsdatum eller om Du väljer att tacka nej till erbjuden bostad så tänk på att du bara kan tacka nej fem gånger under en period av sex månader. Därefter spärras du från att kunna göra fler intresseanmälningar under sex månader. Du behåller dina köpoäng under den tiden.
 
WTF!! Man måste ju lägga in en intresseanmälan för att få se lägenheten. Annars kan man ju inte bli erbjuden den. Tackar man då nej 5 ggr inom loppet av 6 månader så måste man vänta i 6 månader innan ytterligare intresseanmälningar får göras!! Inte speciellt svårt att visa intresse för fler än 5 lgh o tacka nej till dem! O det hjälper inte att man tackar ja till  ngn emellan. Nope bara man säger nej 5 ggr på ett halvår!! Man kan ha tackat JA till 10 st lgh men nån med högre köpoäng fått de men du får inte tacka NEJ mer än 5 ggr. Jag är uppe i 4 eller 5 NEJ-tack sen i slutet av juli så nu gäller det att gambla då o tacka JA till erbjudna lägenheter även om man efter påseendet inte vill ha dem o hoppas att ngn med högre köpoäng klipper den. Väldigt konstiga regler!! Tacka NEJ 5 ggr i rad hade jag haft mer förståelse för…
Försökte påtala problemet för en på Stångåstaden men hon förstod inte vad jag menade!
Gör ni? Eller är det jag som är helt LOST??
25 svar

  1. Sjukaste systemet ever – ja skall aldrig flytta hemifrån!

    14 september, 2010 kl. 08:15

  2. Hoppas jag hann ge dig receptet i tid så du fick njuta av en suverän gratäng. Ja.. i alla fall i mitt tycke..

    14 september, 2010 kl. 07:43

    • Sussi: Ja tack. Den var supergod. Efterrätten sket sig dock

      14 september, 2010 kl. 10:00

  3. Klart jag förstår hur du menar…Konstiga regler finns det gott om! Kramiz

    14 september, 2010 kl. 05:53

  4. Tyvärr finns det lika många knäppa uttalanden som det finns psykologer.
    Kram på er!!
    Nu är jag hemma från Milano igen 🙂

    13 september, 2010 kl. 11:02

  5. Jag tycker faktiskt det är fel att det finns begränsade antal nej – varje nej betyder ju att någon annan får ett ja, vad spelar det för roll för Stångåstaden – egentligen?? Kram!

    13 september, 2010 kl. 10:25

    • Bara jag: <Det har du jäkligt rätt i

      14 september, 2010 kl. 10:25

  6. Ok, jag ska chocka dig nu…

    Jag fattar fan ingenting!

    13 september, 2010 kl. 10:01

    • Dansbandsfrun: Hade du kommit från nåt annat ställe än norping ¨hade jag ALDRIG trott dig 🙂

      14 september, 2010 kl. 11:50

  7. oj vilket knepigt system,
    ‘är du på G att skaffa nytt boende?
    jag håller med på att kolal runt i den stan jag bor men det har ej blivit nån bra än,
    ha en toppentisdag imorrn

    13 september, 2010 kl. 10:00

  8. Enkelt uttryckt: Det var lite konstigt, ja.

    13 september, 2010 kl. 09:25

  9. Kan bara hålla med dig om att det var konstiga regler. Kramiz

    13 september, 2010 kl. 06:36

  10. Jo, jag fattar och tycker att det är konstiga regler. Irriterande. Då har man knappst nån valfrihet heller ju.

    13 september, 2010 kl. 06:22

  11. Jag förstår problemet och tycker att det är urkorkade regler! 😈

    Kram och hoppas du får den du vill ha! Lägenhet, alltså, inte karl! 😉 Fast det hoppas jag ju också, förstås…

    13 september, 2010 kl. 06:21

    • Tofflan: Ja det är ju inte helt fel det heller 🙂

      14 september, 2010 kl. 10:59

  12. Vad trist med alla dessa regler… Även om du säger ja så kanske det inte är säkert att du får den eller ?

    13 september, 2010 kl. 05:26

  13. Jag förstår vad du menar… jag kan tycka tacka man nej till 5lgn som man står först på, då kan den tillämpas… inte annars …man kan ju inte hjälpa att man inte råkar ha lika höga poäng som någon annan.

    13 september, 2010 kl. 04:18

  14. En del städer har det så, vi har inte den reglen hos oss (vissa städer har tom att man inte får tacke nej en enda gång utan att tappa sin plats).

    13 september, 2010 kl. 04:12

  15. Men det låter ju jättedumt! Det gäller alltså att inte göra en intresseanmälan på lägenheter man inte vill bo i. Men som du skriver, hur vet man det innan man sett dom!? Det kanske är en jätteskabbig lägenhet och då vill man ju inte ha den. Man måste ju få tacka nej ju!

    Nu ska vi se här.. Vad hade vi i fläskfilégratängen!?

    1 fläskfilé
    6 dl ört cremem fraishe (om du inte tycker det är tillräckligt med vätska går det att blanda ut med milda mat eller nåt)
    2 vitlöksklyftor
    1 burk skivade champinjoner
    1 liten burk ananasringar
    Riven ost

    Gör så här..
    Skiva filén i ca 1 cm tjocka skivar. Stek dom inte helt färdiga. Lägg dom utspritt i en ugnsform. Lägg på ananasringarna. Stek svampen. Blanda ihop resten av ingredienserna med svampen i stekpannan eller en kastrull och värm på. Blanda i den pressade vitlöken. Krydda efter tycke och smak. Häll över blandningen över fläskfilén och strö på den rivna osten. Grädda i 225 grader tills osten fått fin färg (ca 25-35 min).

    13 september, 2010 kl. 04:01

  16. ???????

    13 september, 2010 kl. 03:59

  17. Dom har något liknande kösystem i Landskrona. Fullständigt puckad!!! Dessutom var man tvungna att göra allt via internet. Mina stackars icke-datoriserade svärföräldrar var helt lost när de skulle byta lägenhet förra året.

    13 september, 2010 kl. 03:58

  18. Borde man inte slippa tacka ja eller nej förrän man är i skarpt läge, alltså den med flest poäng?

    13 september, 2010 kl. 03:18

  19. Verkar ju urbota dumt… Hoppas det är ett sånt där ”gamblings-ja” som den har gjort som har tackat ja till DIN lägenhet!

    sv: Vi köpte lägenheten här nere 2002 som en semesterlägenhet. Den var klar för inflytt i maj 2003. Den 11/9 2006 kom vi ner med bilen full av allt ”sånt som vi inte kunde skiljas från”, efter att ha sålt huset och gett bort eller slängt resten av bohaget. Så vi har bott här på heltid i nästan på dagen 4 år. Vi ångrar oss inte 🙂

    13 september, 2010 kl. 03:15

    • Ama: Tyvärr vad dett inte det

      14 september, 2010 kl. 10:26

  20. Jag förstår precis hur du menar och det suger. Håller med dig om att dom kan ha en regel på 5 gånger i RAD men inte bara 5 gånger på ett halvår. Som du säger kan man ju tacka ja till 10…
    Skumt.

    13 september, 2010 kl. 02:54

Kommentera

