Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Scones!!

Alla mina scones recept suger men nu ska jag prova detta recept som jag fått av Sussi.  Så nu ska barnen få scones o mjölk till mellis idag. Man måste ju kunna byta ut halva mängden vetemjöl till grahamsmjöl, eller??

7-8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
100g smör
1 tsk salt
3 dl mjölk

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Blanda i smöret så det blir en grynig massa.
Häll i mjölken och rör tills det blir en deg.
Dela degen i åtta lika stora delar. Tryck ut på bakplåtsklädd plåt (ca 7-10 cm stora).
Nagga med gaffel.
Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min.. Klart

Bilden är på Susses scones eller om hon tagit en snygg bild på internet 🙂

7 svar

  1. Scones med smör, marmelad och ost och te är de BÄSTA som finns en morgon då man är jätte hungrig!

    28 september, 2010 kl. 08:50

  2. oh vad gott 🙂

    28 september, 2010 kl. 09:53

  3. Nej då sörru.. Min alldeles egna bild 🙂
    Grahamsmjöl har jag aldrig povat med. Blir det godare?
    Jag är lite nyfiken att höra vad du tyckte sen..

    28 september, 2010 kl. 09:50

    • Sussi: Haha du är både bra på att baka o ta kort

      29 september, 2010 kl. 06:04

  4. Scones…finns det inte bara ett recept till det? Klart du kan byta ut vetemjölet.
    I usa är det väldigt poppis med olika smaker på sconesen…blåbär, apelsin, morot…

    28 september, 2010 kl. 09:50

  5. Man får tips om alldeles för många goda saker på nätet. Det hät var ytterligare en. Jag ska försöka att baka scones. Det har jag inte gjort på åratal..

    Svar: Du slog huvudet på spiken. Men det var nog mest att få dricka lite vin till maten, för det hade vi inget.

    Kram/Gilla

    28 september, 2010 kl. 09:09

  6. Säkert kan du byta ut en del av mjölet. Jag laborerar alltid när jag bakar och det brukar bli bra. Peppar, peppar… 🙂

    28 september, 2010 kl. 09:03

Kommentera

