Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

The Prize!!

Vill bara klargöra att i frågan om min ekonomi så tas det ingen hänsyn till att jag har ett studielån på 1000 kronor i månaden när det kommer till bostadsbidrag. Att jag är tvungen att ha en bil pga av min sjukdom är heller inget som räknas in. Får bidrag med 60 000 vart 7:e år av FK  för att kunna köpa en men att den sedan kostar c a 2-3000 i månaden det tar de ingen som helst hänsyn till.  Det anses ju som en ”lyxgrej” hos alla instanser som ger bidrag och att jag verkligen MÅSTE ha den eftersom jag inte kan ta mig fram mer än genom bil och apostlahästarna det spelar ingen som helst roll. När det är dags att köpa nya däck,lämna in bilen på service etc då är det ju såklart banklån som gäller (om jag inte har lust att plåga min pappas ekonomi).Ekorrhjulet snurrar. Hur man än vänder sig har man arslet bak! En ond cirkel!  För att inte tala om de gånger man skall gå till läkare, de som har mediciner som i sin tur t ex ger muntorrhet vilket kan generera i svindyra tandläkarräkningar mm mm.

Man måste tjäna jävligt bra i dagens Sverige för att ha råd att vara sjuk. Som sjukpensionär har du knappt en chans. Det man får av FK är 62% av sin inkomst. Visst är jag glad för det men jag är väldigt glad att jag fortfarande kan jobba 50% ,för från jobbet får jag nästan dubbelt så mkt som jag får från FK. Och jag vet att det kunde ha varit betydligt värre om jag inte bott just i Sverige men det känns som man blir straffad dubbelt på sätt o vis. Först att man får en jävla sjukdom som man inte bett om o sen att man ska behöva ”betala” för den också!!

http://www.youtube.com/watch?v=cmcCux2vKbI

25 svar

  1. Nattis 2.0

    Det är dyrt att vara fattig!

    2 oktober, 2010 kl. 11:08

  2. Så är det…man behöver vara frisk för att ha råd att vara sjuk. Visst måste man få gnälla av sig lite då och då…det har vi rättighet till…sen så vet både du och jag att vi är lyckligt lottade i alla fall.
    Kram

    2 oktober, 2010 kl. 08:54

    • messan: Japp så är det! Det är bara människor som lider brist på empati som inte förstår vad som menas..

      2 oktober, 2010 kl. 10:59

  3. Allt är moderaternas fel.

    Och fan vad låten sög mor..

    2 oktober, 2010 kl. 06:14

    • Ellis: Jag ´håller delvis med dig på punkt 1 men INTE på punkt 2 🙂

      2 oktober, 2010 kl. 10:52

  4. Fy faaaan, säger jag! Andra kommentarer är överflödiga, liksom…
    Kram på dig!

    2 oktober, 2010 kl. 03:27

  5. ”sverige har blivit kallt”
    Ibland önskar jag att jag hade jobbat svart hela mitt liv och ALDRIG betalat skatt eller fackavgifter osv…
    Varför ska det va så orättvist att va ”ORDENTLIG”?

    Vi vet ju hur man egentligen ska va för att få bidrag här men det håller jag tyst om 😉

    kram

    2 oktober, 2010 kl. 02:59

    • Dansbandsfrun: Sökte hjälp på soss en gång (innan min biltid). Fick ingen hjälp men vet du vad de sa: det underlättar om du är kriminell eller invandrare om du ska söka hjälp här. Kan man kalla det en uppmaning!?

      2 oktober, 2010 kl. 11:15

  6. usch va jobbigt!
    Himla bra låt du spelar här idag,
    ha en goo kväll

    2 oktober, 2010 kl. 02:40

  7. Du FÅR iaf bidrag…bostadsbidrag, bidrag till bilen, fk…Det är mer än vad folk får här. Här finns inget socialt skyddsnät alls vilket Sverige faktiskt har. Du får ta lån för att byta däck på bilen. Här får folk ta lån eller tigga sig till en limpa bröd som kostar 3:-.

    2 oktober, 2010 kl. 01:39

    • Sand: Det var exakt det jag menade med ”tur att jag bor i Sverige”. Men det är typiskt för en människa utan ekonomiska problem att säga som du! Säg att du var ensamstående o sjukskriven o Alex ville ha en ny fleecetröja!! Jag har inte råd att köpa det till barnen oftast. Än mindre WI o sånt som Alex tycks ha. Min motfråga till dig: betalar turkarna lika mkt skatt som svenskarna gör? Och tycker du inte att det är lite ”Moment 22” över att ge mig bidrag till en bil (vart 7:e år) för att kunna ta mig till mitt arbete för att delvis kunna betala skatt men skita fullständigt i att jag inte har råd med den eg.?

      2 oktober, 2010 kl. 10:40

  8. Jag vet hur det känns. Jag har hel sjukersättning. Kramiz

    2 oktober, 2010 kl. 01:28

  9. Jag har ju inte känt dej så länge, så jag visste inte ens att du är sjukpensionär. Det låter inte bra och att man dessutom inte får hjälpen man behöver.

    Kram/Gilla

    2 oktober, 2010 kl. 11:33

  10. I dag är det jag som inte kommer åt att kommentera hos blogg.se…. eller nej, jag kommer inte ens in hos dem. Gör du?

    2 oktober, 2010 kl. 09:59

  11. Inne och kikar i din blogg, sätter ett litet tassavtryck efter mig.

    Låter spännande att jobba på apotek. Fast det måste vara mycket att göra under dessa månader?

    Vad är det för sjukdom du har?

    Vicki

    2 oktober, 2010 kl. 09:45

  12. Så jävla sjukt!
    Och dom som har bestämt det här klarar väl sig ekonomiskt både i ur och i skur.
    Hoppas i alla fall att du får en bra dag idag!
    Kram!

    2 oktober, 2010 kl. 09:42

  13. Ja det är vissa jag med kan kommentera hos. aja får gå och städa istället 🙂

    2 oktober, 2010 kl. 09:36

  14. Jag kan i stort sätt inte kommentera hos någon! Skit tråkigt!

    2 oktober, 2010 kl. 09:23

  15. Åh, jag blir bara så fasligt arg när jag läser och hör sånt här. Du har rätt – man måste tjäna förbannat bra för att ha råd att vara sjuk. Och helst ska man också vara frisk för att orka vara sjuk. Och lat också… för somliga anser ju att alla sjukskrivna är det enkom för att leva på bidrag och göra så lite som möjligt. Arg!

    2 oktober, 2010 kl. 08:51

    • sara:Sverige i ett nötskal nuförtiden

      2 oktober, 2010 kl. 09:38

  16. Systemet är verkligen hel sjukt.
    När jag behövde söka ekonomisktbistånd på soc för nått år sedan räddade jag min bil tack vare att den stog på pappa.
    Dom krävde att jag skulle sälja den, att det inte finns bussförbindelser till mitt jobb sket dom totalt i. Detta för att få hjälp EN gång…förjävligt när man betalat skatt i 25 år.

    Kram

    2 oktober, 2010 kl. 08:46

    • Petra: De stjälper mer än de hjälper!!

      2 oktober, 2010 kl. 09:08

  17. Hege

    Ibland får jag så dårligt samvete då jag gnäller för mina i-landsproblem som att jag inte kan utöva just den träningen jag skulle vilja.
    Som nu till excempel…
    Kram

    2 oktober, 2010 kl. 08:44

    • Hege: Det är klart att man gnäller o tycker synd om sig själv ibland. Deet är mänskligt! Bara man kommer ihåg att det alltid finns dem som har det sämre så man inte blir en bitter tjurkärring/gubbe. Det är så jag tänker (fast det eg inte är vidare snällt)

      2 oktober, 2010 kl. 09:51

Kommentera

