Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Läkemedel som kasseras

Nu tänkte jag få er att tänka lite mer miljövänligt. Ni kommer antagligen tycka att det är ett skittråkigt inlägg men ack så viktigt!!

 När ni lämnar in gammal medicin på apoteket går det till en speciell förbränningsstation eftersom det inte ska komma ut giftiga gaser  i naturen. Om man plockar ur tabletterna ifrån sina kartor o lägger i en påse o lämnar in blir det mkt mindre som måste förbrännas! Och lägg dem i en genomskinlig påse så att de som hanterar den kan se att det inte finns några sprutspetsar o dyl.

Sparar både natur o arbetskraft! Bra va?! Ja iofs är det väl mindre bra att det sparar arbetskraft i dessa tider men utan en mer miljövänlig värld så kommer det nog inte finnas behov av ngn somhelst arbetskraft i framtiden!!

32 svar

  1. Bra tips. Jag är duktig på att källsortera, och duktig på att lämna in mediciner – men har alltid lämnad dom i sina förpackningar. Nu blir det ändring på det.

    26 oktober, 2010 kl. 09:35

  2. Nattis 2.0

    GRYMT BRA INLÄGG! Jag har nog en hel massa piller liggande!

    25 oktober, 2010 kl. 10:37

  3. Jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att lämna in gamla mediciner. (ja jag skäms lite..) Jag äter som tur var inte så många i och för sig så jag behöver göra det. Men jag ska absolut tänka på ditt råd när jag väl ska göra det..

    24 oktober, 2010 kl. 02:19

  4. Ett bra och viktigt inlägg. Ha en fin kväll 😉

    23 oktober, 2010 kl. 08:01

  5. hmm kolla ska det stå såklart:)

    23 oktober, 2010 kl. 06:54

  6. bra info jag måste nog kolal igenom mitt medicinskåp om det finns nåt att rens abort,
    kram

    23 oktober, 2010 kl. 06:54

  7. Jomen det var ju ett oväntat – men lärorikt – inlägg på den här bloggen 🙂

    23 oktober, 2010 kl. 05:07

  8. Sverige är fantastiskt. 100 piller utskrivna och du gör slut på 25! 😦
    Jag har besökt läkare i Thailand och i Grekland, där får man tabletter för några dagar eller en kur. När dom är slut går det att få fler. ( jag menar inte medicin som man äter pga en kronisk sjukdom)
    Här i Sverige är jag MYCKET ordenlig och tar med mig en liten påse till Apoteket då och då! 🙂 🙂

    23 oktober, 2010 kl. 04:48

  9. Sv: Skånskan givetvis.

    23 oktober, 2010 kl. 02:24

    • Diana: MWWHaha (lite rått sådär)

      23 oktober, 2010 kl. 09:36

  10. Nightmare

    Bra ide men eftersom jag inte vill ta erat jobb från er, så lämnar jag in dom som vanligt..obs endast av omtanke för ni inte ska gå sysslolösa.. 😉

    23 oktober, 2010 kl. 01:23

    • Nightmare: Jag tänke skriva ngt dumt först men jag nöjer mig med att säga att det är bra gjort av dig

      23 oktober, 2010 kl. 08:51

      • Nightmare

        Något hänt?..jag menar eftersom du inte skrev något dumt.. 🙂

        23 oktober, 2010 kl. 09:09

      • Nightmare: Haha Dont worry!! Jag har ju sagt att jag exponerar mina seriösa sidor IBLAND!!

        23 oktober, 2010 kl. 09:15

  11. Blir mest sprutspetsar jag lämnar. Kramiz

    23 oktober, 2010 kl. 12:00

  12. jag har en påse med gamla mediciner som jag ska ta med mig till apoteket snart 🙂
    kramar

    23 oktober, 2010 kl. 11:58

  13. Utmärkt tips!!! Jag återlämnar alltid gamla medicinrester i genomskinlig påse, men hade inte tänkt på att ta ur skiten ur förpackningarna! Smart, ju!

    Kramen!

    23 oktober, 2010 kl. 11:58

  14. Hmm….där fick du mig en tankeställare!
    Kram på dig!

    23 oktober, 2010 kl. 10:43

  15. Jag brukar vara duktig och lämna in mina mediciner och vovvens fästinghalsband med. Miljön är viktig.

    23 oktober, 2010 kl. 10:20

  16. Här hemma knaprar vi upp alla tabletter 🙂

    23 oktober, 2010 kl. 10:08

  17. Sådana små grejer man inte tänker på, tycker man är redig som lämnar in dom på apoteket 🙂

    Kram

    23 oktober, 2010 kl. 07:49

  18. Bra inlägg, ibland måste vi människor påminnas om viktiga saker! Kramiz

    23 oktober, 2010 kl. 06:55

  19. Jätte bra grej! Undrar hur det funkar här. Förra veckan gick jag igenom vårt medicin förråd och det fanns massor att slänga. Var slängde jag det? I vanliga sopbingen…finns ingenstans här där man lämnar in medicin. Apoteken har det inte. Samma med batterier. Dom slängs i vanliga sopbingen.
    Sjukt eller hur? Här har dom ju infört skrivstil efter EU DIREKTIV, alltså för att komma närmare inträde i EU men att vara miljövänliga och ta hand om mediciner eller batterier finns itne en tanke på. SUCK! Snacka om att dom bara gör dom lätta sakerna som inte ens känns viktiga. Spelar väl för fan (ursäkta) ingen roll hur man skriver, huvudsaken är väl att man skriver. Å at dom stänger ner you tube, har varit stängt sen 2007 för att yt inte tog bort ett klipp turkiet inte gillade. Då stängde dom ner. Som om yt bryr sig?!? Å vad säger eu om det och yttrandefriheten?…Nä,lugn och fin nu…inte hetsa upp sig en lördag morgon så här 😉

    23 oktober, 2010 kl. 05:59

    • sand: Du får sätta dig o njuta av de fina frukostbullarna du gjort istället!

      23 oktober, 2010 kl. 07:51

  20. Ja vi lämnade en massa burkar utan att tänka så långt.

    23 oktober, 2010 kl. 01:38

    • Ellis: Näe så långt är det nog bara vi som jobbar med det som tänker

      23 oktober, 2010 kl. 07:18

  21. gladburkar?? Hur tänkte jag där?? Tror tangenterna spelade mej ett spratt!

    23 oktober, 2010 kl. 12:34

    • Miss Juni: låter ju betydligt roligare än glasburkar

      23 oktober, 2010 kl. 07:30

  22. Jag VEEET att man borde göra allt det där…men gud, det är ju sååå tråkigt!! Men jag FÖRSÖKER va en bra medmänniska och sortera…jag är fan i mej på återvinningen varenda jädra vecka och slänger mjölkkartonger, juice, gladburkar och gud vet allt!

    23 oktober, 2010 kl. 12:34

  23. Oj, jag som brukar smyga in tabletterna i djuraffärer och smula ner till fiskarna…. 😉

    22 oktober, 2010 kl. 10:16

    • Diana: Haha det skulle faktiskt inte förvåna mig så djurvänlig som du är 🙂

      23 oktober, 2010 kl. 07:36

  24. Tack för den upplysningen. Den var lysande. Jag har aldrig tänkte i dom banorna. Ska göra så i fortsättningen.

    Kram/Gilla

    22 oktober, 2010 kl. 10:04

Kommentera

