Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Det som en del av er undrat när det gäller högkostnadskyddet!!

Jag  avhåller mig från att göra inlägg som berör läkemedel  mest för att min text inte är faktagranskad  men ang. högkostnadsskyddet som många frågat om så gick jag in på TLV:s hemsida o kopierade. Så vassego ni som frågat.

 TLV är den myndighet som beslutar om vilka mediciner som ska subventioneras o därmed ingå i högkostnadsskyddet. Det är alltså INTE apoteken själva som bestämmer över priser o subventioner som många tycks tro!

Så här står det på TLV:s hemsida:

Så fungerar högkostnadsskyddet

Du behöver aldrig betala mer än 1 800 kronor under en tolvmånadersperiod för dina receptbelagda läkemedel ( egen kommentar:så länge de ingår i rabattsystemet).

Apoteken kan erbjuda dig ett billigare läkemedel

Ibland finns det billigare kopior av ett läkemedel, så kallade generiska och utbytbara läkemedel. Apoteken är skyldiga att erbjuda dig det billigaste läkemedlet när det finns likvärdiga kopior.

Du behöver inte välja det billigaste läkemedlet om du inte vill. Du kan välja det dyrare alternativet, som står på receptet, men då måste du själv betala mellanskillnaden.

Om du däremot väljer en annan kopia av läkemedlet, som inte är den billigaste och som inte står på receptet, får du betala hela kostnaden själv.

Om du av medicinska skäl måste använda läkemedel av ett speciellt fabrikat anger läkaren det på receptet och du slipper betala den extra kostnaden ( Egen kommentar igen: Du kommer att få betala det högre priset men det kommer att räknas in i högkostnadsskyddet).

 Här ovan Gilla har du det undantaget som gäller för svåröppnade förpackningar. Och att en del förpackningar är svåra att öppna är för att inte små barn ska hinna få i sig så stora doser om de lyckas få tag på en förpackning.

Hur bedömer ni om ett läkemedel ska vara subventionerat?

Vi väger nyttan av ett läkemedel mot kostnaden. Vi ser till alla de positiva effekter som ett läkemedel har på människors hälsa och livskvalitet. Vi tar till exempel hänsyn till om läkemedlet innebär att patienten behöver gå till läkare mer sällan, slipper en operation, kanske kan arbeta i stället för att vara sjukskriven, klarar sig bättre på egen hand än utan medicinen och därför inte behöver lika omfattande äldreomsorg med mera. Alla de positiva effekterna lägger vi i den ena vågskålen. I den andra lägger vi det pris som läkemedelsföretaget vill ha, de eventuella biverkningar läkemedlet för med sig och alla andra kostnader. Finns det exempelvis läkemedel som är orimligt dyra, ställt i relation till vilken nytta de gör – samtidigt som det finns liknande läkemedel som gör samma nytta fast till ett lägre pris – då finns det anledning att ifrågasätta om det dyrare ska vara subventionerat. 

 

   

 

 

10 svar

  1. Tycker att det är ett system som gynnar de som behöver medicin, sällan jag har kommit upp till högkostnadsskyddet helt men det har hänt 2 ggr. Då vid ett tillfälle när jag har löst ut fragminsprutor som kostade multum. Tänkte då på alla de som ständigt går på dyra mediciner år ut och år in, 1800 kr kan iofs vara mycket pengar för de som inga har. Men det är ändå en ganska skälig summa för det man får.

    16 november, 2010 kl. 06:00

  2. Jag glömde ju att svara dej!

    Det låter ju inte bra att du känner dej sjuk. Hoppas att det gör över kvickt.

    Förresten! Min medicin, är det penicillin i den? Jag trodde inte att jag tål det, för jag fick en penicillinchock nån gång på 70-talet. Så jag har tagit för givet att det är en annan sort.

    Kram igen/Gilla

    15 november, 2010 kl. 09:40

  3. Det här var nyttig läsning.

    Du skrev om mitt problem med svåröppnad förpackning, att det var för att små barn inte ska kunna få i sej stora doser snabbt.

    Men problemet här är ju ändå att det till och med är svårt att öppna för en vuxen. Gamla människor blir ju svagare i händerna och klarar inte av att öppna det. Tag till exempel Ibumetin, som jag måste ta ibland, så är det så mycket enklare att öppna.

    Underdelen på min nya medicin är stenhård, så det funkade ju inte att trycka ut tabletten, som jag brukar göra. Man hade ju i stället lagt en svåröppnad folie på baksidan, som man skulle pilla upp. Den som ser dåligt har svårt att hitta rätt.

    Det blev långt men jag kände mej tvungen att förklara för dej.

    Kram/Gilla

    15 november, 2010 kl. 09:36

  4. Hej, Kloppan finns kvar!!! 🙂

    Tack för info, jag är en som drabbats. Som allergiker har jag ifrågasatt detta med medicin som innehåller ”samma aktiva ämnen” då det kan skilja på tillsatser som färg, konserveringsmedel m.m.

    Jag har idag fått byta en del, något som inte ingår i skyddet och beräknas. Känns konstigt när man haft en medicin i kanske tio år … Att man gör förändringar förstår man ju då fabrikanten gjort stora pengar då man har monopol en tid. Det borde löna sig tycker jag att de sänkte så skulle fler fortsätta och betala en viss mellanskillnad.
    Tack för dagens tips! Städa? Man ska ha levnadsnjutning 😉
    Kram
    Janne

    15 november, 2010 kl. 08:03

  5. Bra och informativt inlägg! Det är nog många som undrar kring högkostnadsreglerna, för det finns ju också såna regler för vård och för hjälpmedel.
    Kramen!

    15 november, 2010 kl. 04:23

  6. Jag/vi käkar inga mediciner så det där har jag ingen aning om hur det fungerar.
    Men du vet så när den dagen kommer hör jag av mig till dig 😉
    Sv: På inredningsbutiken Boom.
    Kram på dig!

    15 november, 2010 kl. 01:26

  7. Till och med läkare skriver ofta ut det billigare alternativet. Fast då gäller inte högkostnadsskyddet till dessa då?

    15 november, 2010 kl. 11:20

    • sara: Jo det gör de, bara de är rabattberättigade så ingår de i högkostnadsskyddet o det gör de flesta medicinerna än så länge. Det är när det finns två exakt likadana läkemedel varav det ena är dyrare som det antagligen inte kommer att subventioneras fullt ut

      15 november, 2010 kl. 11:22

    • Läkarna är SKYLDIGA att skriva ut det billiga alternativet, men gör det inte alltid. Det är därför apoteken ibland ger billigare alternativ. Vill man som kund ÄNDÅ ha det dyrare läkemedlet får man betala extra för det.

      Det som är RIKTIGT snurrigt är att en medicin kan skilja i pris från månad till månad. Det handlar om läkemedelslicenser – och pengar. Efter ett tag går patenten ut på läkemedel – och då blir det fritt fram att skapa kopior = billigare mediciner med samma verksamma beståndsdelar.

      Äh Kloppan är mycket bättre på att förklara detta än jag, en simpel före detta informatör inom vården… 😉

      17 november, 2010 kl. 09:24

      • Tofflan: Du förklarar mkt bättre än mig o jag vill inte veckla in mig för mkt i ngt sådant här heller

        17 november, 2010 kl. 10:25

Kommentera

