Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Tandläkarbesök!!

Det kostar multum att gå till tandläkaren idag. Jag har väldigt sällan ngt som måste åtgärdas men bara att gå dit o gapa kostar minst 500 spänn. Och så ska man ju gå till tandhygienisten också, det är ytterligare 1000 kronor. Kunde man fått dela upp betalningarna på 3 ggr så hade säkert fler folk masat sig iväg  till tandläkaren men att behöva ta den ekonomiska smällen på en gång det är inte alla förunnat att kunna. Tänk bara på de arbetslösa,sjukskrivna,ensamstående med barn etc etc. Tandläkarbesök är bland det första man prioriterar bort för att kunna köpa en chipspåse till barnen..  Jag säger det igen: hade det inte varit för min pappa hade jag säkerligen varit både billös o tandlös.. Så ska det inte  behöva vara med tanke på det välfärdssamhälle vi faktiskt lever i!!

 Munnen räknas inte som en del av kroppen så högkostnadsskyddet ingår ju inte där. . Varför?! Det är fler än jag som undrat. De flesta företag betalar ju ut friskvårdspengar och däri tycker jag tandläkare kan räknas. Vad är mer friskvård egentligen än att våga öppna munnen och le till sina medmänniskor?!? Personligen tycker jag att det är en kanonidé. Tänk vad det skulle göra för dem som lever på marginalerna!!

12 svar

  1. Jag kan bara hålla med. Jag tycker att det är mycket besynnerligt att tänderna inte räknas till kroppen?

    Här i Spanien är det likadant. Gratis sjukvård (!) och tandläkaren får du betala själv. Det är dock något billigare än i Sverige.

    29 november, 2010 kl. 04:23

  2. Som du skriver så det synd om de som har det dåligt ställt. Hade det ingått i högkostnadsskyddet så hade inte varit så ju. Kramiz

    29 november, 2010 kl. 12:43

  3. Usch ja.. Det är svindyrt med den där tandläkaren. Svindyrt blir det om man inte går så ofta heller..
    Hur och än man gör så blir man ruinerad.

    29 november, 2010 kl. 09:24

  4. Håller med dig där om att tändertna faktiskt ingår i kroppen så där borde högkostnadsskyddet verkligen gå in! Men det är sånt som vi vanliga människor som inte har råd att prioritera våra tänder tycker. Jag har inte vart hos tandläkaren på flera år och det borde inte få vara så!

    29 november, 2010 kl. 08:12

  5. Det ska inte behövas, det ska ingå i den ordinarie sjukvården och då behövs inte friskvårdspengen heller.

    När man inte gått på ett tag heller så vågar man sig inte dit. Sist jag var där var tandläkaren ordentligt spydig.. och då skiter man hellre i det sen ./

    29 november, 2010 kl. 01:48

  6. Du har så jävla rätt, utan mun funkar ju fan inga andra organ, vi andas ju via munnen och vi föröser kroppen med näring och dryck VIA MUNNEN – den borde ju prioteras!

    29 november, 2010 kl. 12:44

  7. Det kostar att ha bra tänder, det är skrämmande dyrt, tycker även jag som inte har så dålig ekonomi. Ett måste att gå dit oxå eftersom kostnaderna blir bara dyrare om man drar ut på det.

    28 november, 2010 kl. 10:11

  8. Så sant, hur många gånger har man inte hoppat över det för att man inte har råd..

    Kram

    28 november, 2010 kl. 10:05

  9. Jag tycker att det är skrämmande och skevt fördelat. Varför ska det vara så dyrt att gå till tandläkaren?! Jag brukar bara bli kallad till tandhygeinisten ca 1 gång per år, men bara det kostar skjortan! 😦

    28 november, 2010 kl. 10:00

  10. Mycket bra! Synd bara att våra politiker bara fortsätter att sova när det gäller tänderna. Vad kan väcka dem?

    28 november, 2010 kl. 09:31

  11. Jag tycker att det är skit att tandläkarbesök inte räknas in i högkostnadsskyddet. Tänder är en del av kroppen och tandvård ingår i landstingets verksamhet. Så varför inte i högkostnadsskyddet? Idiotiskt! Själv har jag valt bort mitt årliga tandläkarbesök i höst för att jag inte har råd, helt enkelt.

    Kramen!

    28 november, 2010 kl. 09:10

    • Tofflan: Näe det är så tyvärr för ganska många. Jag skulle inte heller gått om det inte vore för pappa

      28 november, 2010 kl. 09:32

Kommentera

