Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Emelie är i en känslig ålder nu!!

Emelie köpte Falu rågrut o lätt Keso att ha på mackan. Innehåller bara 16 kalorier sa hon. Hur vet du det sa jag. Det har jag läst på Kissies blogg. Jamen den kan ju inte vara lika bra som mammas.. Joho du den är mkt bättre. Ska jag vara glad eller ledsen över att hon inte är så värst intresserad av min blogg? Skriver hon mkt om olika dieter o så? Emelie är ju i en känslig ålder nu o de pratar mkt om vikten och olika sätt att hålla den nere.  Tur att jag aldrig har bantat eller överhuvudtaget varit speciellt kroppsfixerad. Jag tycker att jag duger som jag är… Det enda som jag skulle ändra på om det gick utan operatíon eller andra vanskliga metoder är mina tits.. Det är nog den enda kroppsfixeringen jag har.  Hur ska jag kunna förmedla den ”känslan” till Emelie? När jag var i hennes ålder pratade vi aldrig om dieter o  sånt. Kanske beroende på att jag hade mest killkompisar. Jag känner mig faktiskt lite ”off” här för de tjejkompisar jag har är lite likadana som mig. Var glad o nöjd för vet du vad…

21 svar

  1. Tyvärr är nog samhället mer utseende fixerat nu än förr. Jag hoppas verkligen den där Kissies blogg är en vettig blogg så den inte lurar in undomar i farliga bantningsfällor!
    Det är inget fel i att äta lite nyttigt. Det är när det går till överdrift det är farligt. Vem vill inte bli av med några kilon. Men man vill ju göra det på rätt sätt!

    9 december, 2010 kl. 09:47

  2. Som många säger så är det viktigaste att prata med sina barn. De här att man duger som man är. Har haft massor av såna samtal med min dotter som ständigt frågar mig om hon kan ha det ena eller andra på sig och om kanske de andra barnen ”skrattar” åt henne. Jag har verkligen försökt att poängtera o att poängtera igen hur viktigt det är att kunna vara sig själv o att det alltid finns människor som är avundsjuka eller gillar att roa sig på andras bekostnad. Men den som är starkast och ”modigast” i slutändan det är minsann den som vågar stå upp för den hon är och visar det också. Kramar

    8 december, 2010 kl. 06:30

  3. Jäklar så svårt alla unga killar och tjejer har det. Alla ska vara något och se ut på ett visst sätt!
    Vi vuxna måste stå emot och visa att vi mår toppenbra, trots att vi inte ser ut som ”man ska” och att vi duger lika bra, kanske bättre än dom som jagar vissa ideal!

    Bra förebilder på nära håll är det allra viktigaste och jag tror att Emelie har det! 🙂 🙂

    7 december, 2010 kl. 08:00

  4. Det är skitjobbigt för denna kropps- och utseendefixering finns överallt! Till och med hos mig (linser vs. brillor). Men det bästa du kan göra är som Hege skriver ovan: förmedla goda kroppsvärderingar genom att vara som du är.

    kramen!

    7 december, 2010 kl. 04:10

  5. Själv har jag bra koll på maten jag äter men det beror ju på min diabetes.

    7 december, 2010 kl. 03:55

  6. det är inte bra när dom är så kroppsfixerade i unga år

    7 december, 2010 kl. 07:37

  7. Ja dom där Kissie och andra bloggarna ser nog många tjejer upp till. Men va fan…dom ser ju ut som bimbos hela högen. Är det något att eftersträva? Men svårt det där hur man som mamma ska kunna förmedla något annat. Mammor fattar ju ingenting 😉

    7 december, 2010 kl. 07:37

  8. Jag tycker du ska prata med din dotter om detta, Kissie är en fruktansvärd förebild för unga tonårstjejer. Det står väldigt mycket om bantning och om osunda kroppsfixeringar där. Även om nu Kisse är en ”påhittad” blogg karaktär så är det inte alltid lätt för unga tjejer att förstå provokationen i det hon skriver utan tar det på allvar.

    7 december, 2010 kl. 06:38

  9. God Morgon!
    Har aldrig haft dom problemen med vikt, inte tjejerna heller då dom är smala som pinnar.
    Inte roligt när dom börjar så och det inte behövs.

    Kram

    7 december, 2010 kl. 05:32

  10. Krya på dig du söta! 😀

    7 december, 2010 kl. 01:26

  11. Vi satt och diskuterade kroppar idag i skolan, jag var den enda som sade: jag är nöjd med min kropp, och mina bröst.

    Kändes skumt.

    7 december, 2010 kl. 12:26

  12. Ja, du har ju egna barn, så du vet hur de kan prata.

    Visst var karln snygg. Annars hade jag inte lagt in honom.

    Kram/Gilla

    6 december, 2010 kl. 11:28

  13. Du förmedlar precis rätt värderingar! Kissie är väl den sämsta förebild man kan ha som tonåring.
    Vi duger som de vi är, oavsett kroppssform och insidan är viktigare än utsidan.

    Och har vi komplex behöver vi inte skylta med dem.
    Men är det någon som behöver lite tuttar jag har ett par över om någon vill ha =)

    6 december, 2010 kl. 10:29

    • Inna: Haha tack I guess ( jordens dragningskraft har inte påverkat dem nämnvärt antar jag 🙂 )

      8 december, 2010 kl. 09:07

  14. Krulli

    Nej inte större bröstm bara lite längre upp! 🙂

    Jag tror att du ska prata med Emelie, berätta hur viktigt det är att hon äter ordentligt.. gör hon inte det så lär t ex inte brösten växa på henne (det är ju det första som ryker om man svälter sig…) Fungerar kanske bra som argument även om killar oftast fullkomligt skiter i storleken på brösten.. bröst är bröst liksom.

    Klart hon inte ska läsa din blogg, du är ju gammal ju ;P
    Visa henne andra bloggar med tjejer i hennes ålder eller något äldre som inte är så viktfixerade.
    Blondinbella skriver ju mycket om hur man får bra självförtroende till exempel, min unge skriver ingenting om dieter, Thakock är också ganska ung och skriver ingenting sånt. (Jag kan inga fler, så sue me..)
    Kissie lever ju inte i verkligheten vare sig i bloggen eller irl liksom. Kissie finns ju inte ens egentligen, det är bara en roll.

    Grymt svårt det där men jag tror du ligger bra till som inte själv är så kroppsfixerad.

    Mycket text blev det, sorry 😉

    6 december, 2010 kl. 10:19

    • Krulli: VAD EXAKT menar du med gammal 🙂 Klart att jag inte vill att hon ska läsa min blogg var bara lite ironisk. Men i jämförelse med Kissie kanske det varit bättre trots attmin inte är så barnvänlig

      7 december, 2010 kl. 09:56

      • Krulli

        Är man 14 år så är 40 år skitgammalt, du kan lika gärna vara en dinosaurie.. Haha jag är några år äldre så.. jag kan inte säga så mycket utan att det faller tillbaks på mig.

        Näe, fast Kissie är ingen bra ”idol” alls.

        7 december, 2010 kl. 10:33

  15. Tror det absolut bästa du kan göra för att förmedla goda kroppsverderingar är att va just som du är. Du visar att du inte strävar efter något annat, och att du duger. Att forsöka ”predika” ger nog motsatt effekt oavsätt om du lever som du lär eller inte.

    Och du – vem skulle inte önska sig ett par bröst i en storlek större.

    6 december, 2010 kl. 09:44

    • Hege: Du har nog rätt

      6 december, 2010 kl. 09:54

  16. När jag var i den åldern pratade man överhuvudtaget inte om kroppen eller utseendet med varandra. Det kanske är därför jag inte är intresserad av vare sej det ena eller det andra.

    Men visst vill man se någorlunda ut och visst vill man inte väga för mycket, det är ändå ingenting jag jobbar för speciellt med.

    Kram/Gilla

    6 december, 2010 kl. 09:43

  17. förbannade Keso-Kissie (hihi blev ju kul)

    snälla Kloppan, gå in o kolla hennes blogg så får du se! Hon var söt o så förut men hon håller på att förvandlas till jag vet inte vad så tala din dotter tillrätta i tid.
    hon väger typ 10 kilo o skriver så mycket APDUMT som unga flickor inte ska ta till sig…fan också, man blir så arg för det är ju just flickor i Din dotters ålder som läser o tar efter. (o uppenbarligen ´”råkar” jag gå in där med ibland) oops… 😉

    kram

    6 december, 2010 kl. 09:41

Kommentera

