Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Nu är han igång igen!!

Ni som har hängt med ifrån Metrobloggen vet att han som äger den ridskola Emelie red på blåste henne på 500 spänn. Inte mkt pengar men sättet är helt ÅT HELVETE!!! Hon lämnade 500 spänn av pengar hon sparat ihop själv (utan min vetskap) för att få hyra sig en sommarhäst. Eftersom jag inte var villig att betala de resterande tusenlapparna för hästen ville hon ha tillbaka sin femhundring men det var tvärkört.  Enligt svensk lag får barn under 18 år inte ingå ekonomiska avtal. Vilket säger sig självt  för de allra flesta men inte honom då. Jag gjorde allt i min makt förra gången (t om polisanmälde honom men polisen lägger inte ner tid på sånt) förutom att dra honom inför tingsrätten för det skulle ha kostat mig massor av pengar om jag förlorade målet o även om jag vann o inte han blev dömd att betala mina advokatkostnader. Nu är han igång igen iaf. Emelie slutade att rida förra terminen men läraren frågade om hon skulle fortsätta o då säger Emelie kanske. De har skrivit JA. Spelar ingen roll vilket egentligen för min del. De skickade mig en räkning på 3000 kr som jag trodde bara var ett felutskick så jag slängde den. Men efter ett par veckor kom det en påminnelse o då ringde jag upp. Tjejen som svarade sade då att det hon kunde göra var att låta Emelie få ta 3 ridlektioner mot en kostnad på 640 spänn så skulle räkningen upphävas. Jag fattar inte hur svensk lag kan acceptera ett förfarande som detta när det står i föräldrabalken att det är förbjudet!! Det kanske lagen iofs inte gör om man drar personen inför rätta men hur många gör det när man får brev som hotar med att räkningen går till inkasso om de inte får sina pengar.. 

 Nu är jag så jävla förbannad för jag antar att han är alltför jävla blåst den här gången också för att låta räkningen vara (jag skickade honom ett rekommenderat brev där jag bestrider fakturan med hänvisning att minderåriga inte får ingå ekonomiska avtal). Det absolut knäppaste är att inkassoföretagen kan köpa fakturan för att driva in den trots att det står i sveriges rikes lag att det är förbjudet:I 9 kap 7§ FB stadgas att avtal som minderårig ingått utan samtycke inte är gällande och att prestationerna skall gå åter, vilket innebär att du har rätt att få pengarna tillbaka MEN Enligt föräldrabalkens regler är således avtal som en underårig ingår på egen hand i princip ogiltiga men Regeln om begränsad rättshandlingsförmåga har i såväl domstolars som Allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis mildrats, genom att man vid vissa kontantköp har tolkat in ett underförstått samtycke . I dessa fall har det inte krävts ett verkligt och uttryckligt samtycke från förmyndarens sida, utan det har räckt att förmyndaren har gjort det möjligt för den omyndige att uppträda så att det ser ut som om han eller hon har haft tillåtelse att ingå avtal.

 Kanske att Emelie bedömdes vara tillräckligt gammal när hon lämnade 5o0-lappen men nu senast finns det absolut inget som binder oss vid denna ridsskola mer än att DE skrivit att hon sagt JA till att fortsätta med ridningen. Det är så jag funderar på att ta den ekonomiska förlusten på en 10-20 000 genom ett banklån bara för att statuera exempel!! Jävla rikspucko!! Jag verkligen avskyr orättvisor som ni har märkt… Och självgoda idioter som han………

12 svar

  1. Vilken jäkla stil. Om du vill pressa fanskapet så ring media. Begär anonymitet men ge dem storyn.

    19 december, 2010 kl. 09:12

    • diana: Har redan mejlat tidningen

      20 december, 2010 kl. 09:04

  2. MEN SÅ JÄVLA FEL!!!!!!
    Så skall de inte få gå!!
    Hon har ju fan inte varit där pch då kan de INTE kräva pengarna???

    18 december, 2010 kl. 11:50

  3. Det berodde på bloggtorka och så hittade jag de där tävlingarna. Det var därför det blev som det blev.

    Nog kommenterade jag detta igår? Annars är min mening att det är för jäkligt att bära sej åt på det viset. Lura barn Tvi Vale! Att sen inte följa lagen är ett lagbrott och borde verkligen straffas.

    Kram/Gilla

    18 december, 2010 kl. 10:53

  4. Prova med Plus eller nåt! de ta rju upp fall med idiotiska företagare som inte följer lagarna.

    18 december, 2010 kl. 10:21

  5. Först och främst.. Ett kanske är inte ett JA!!
    Och varför ska det var så jäkla svårt att bara ta tillbaka och riva fakturan. Att låta er slippa betala..
    Förstår att det känns som om du vill ge dom en knäpp på näsan men det är mycket pengar.
    Du får starta en insamling. Det måste ju vara fler som råkat ut för den där ridskolan?

    18 december, 2010 kl. 09:59

  6. Hota med att gå till tidningen, sådant brukar sätta fart på saker och ting. Förstår att du är heligt förbannad.

    18 december, 2010 kl. 09:14

  7. Träligt, en sån idiot. Kram till Dig

    18 december, 2010 kl. 09:06

  8. Men va f*n… Så här får det f*n i mig inte gå till! Hur kan de bevisa att hon har sagt ja eller nej?

    18 december, 2010 kl. 08:19

  9. Tycker du ska kontakta er konsumentombudsman/kvinna om ni har någon där eller i närheten och höra mig för hur du ska agera. De är duktiga på vissa såna grejer, vet det av egen erfarenhet.

    18 december, 2010 kl. 01:06

  10. men va i h*****`*? vad SKA ni göra?
    jag förtsår ju att du nte vill ta det till inkasso men den där ridskolan ska inte ha ett öre! Är det vanligt att ”lura” barn?
    Usch, jag skulle klä ut mig o åka dit en mörk kväll o skrämma skiten ur den där karln. (eller förresten, glöm maskeringen…jag skulle nog lyckas ändå….men DU kan behöva en mask)

    lycka till verkligen. Dottern borde aldrig mer sätta sin fot där…
    kram

    18 december, 2010 kl. 12:38

    • Dansbandsfrun; Just nu känns det värt 10-20 000 för att ge honom en beta men imorgon kanske jag känner anorlunda

      18 december, 2010 kl. 01:02

Kommentera

