Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Allt är relativt!!

Det finns alltid de som har det värre… En del ”skäms” lite över att de klagar över ganska banala saker som förkylningar, penningabrist etc när de läser eller hör om folk som t ex mig (som har en kronisk sjukdom). Men det ligger i våran natur att  beklaga oss o så länge man bara kommer ihåg att det faktiskt kunde vara värre så är ju ingen skada skedd. Det är när man tycker så jäkla synd om sig själv att ingen vill umgås med en som det är dax att tänka efter lite! När jag fick  diagnosen MS så fick jag också tänka att det kunde varit värre..( Det kunde ju ha varit en obotlig hjärntumör t ex). Och sett ur ett större perspektiv så har jag klarat mig jäkligt bra. Har haft diagnosen sen år 2000 men de har misstänkt sen -96 att det var MS o jag kan fortfarande gå utan hjälpmedel, jobba (visserligen bara 50%), ut o röja med kompisar,ta hand om mina barn o mitt hem mm mm. Men så finns det ju mkt jag inte kan göra heller som att cykla,springa till bussen,ta mig fram i snårig terräng,hoppa över hinder,springa i trappor, slå i en spik, prata ordentligt mm mm. Men som sagt det kunde varit värre. Mycket värre!!

 

 Hittade denna underbart roliga bild hos Susen

10 svar

  1. Det är när man bäddar ner sig i sitt elände som den enda vägen är ner..
    Det kan nästan alltid vara värre!

    9 januari, 2011 kl. 08:47

  2. Så härligt och hoppfullt att läsa här. Kram.

    8 januari, 2011 kl. 09:30

  3. det är inte lätt att ha en kronisk sjukdom men ingenting blir ju bättre av att man går och deppar över det, det gäller att försöka leva sitt liv så bra som möjligt för det går ju inte i repris, själv har jag diabetes nr1, psoriasis artrit och fibromyalgi
    kramar

    8 januari, 2011 kl. 08:33

  4. Jag tänker också som du. Rätt konstigt att man lär sig att leva med det. Kramiz

    8 januari, 2011 kl. 07:15

  5. Jag har aldrig förstått vad MS är….. :S

    Jag är förkyld men klagar inte – börjar bli en del av min dag.

    8 januari, 2011 kl. 05:06

  6. Jag tror att känslan att ”det kunde vara värre” är det som räddar oss från att ramla ned i bottenlösa svarta hål, när vi mår dåligt. På något sätt så inser jag att det här smågnället som man själv har över skitsaker, kan vara befogat för att ta tag i problem i tid. Men måste ändå inse att man skall känna lycka över att man är frisk och lever i den rika delen av världen. En balansgång mellan klagande och insikt alltså. Hoppas du får fortsätta att ha ett aktivt liv länge än…. Kram

    8 januari, 2011 kl. 04:27

  7. Det är den inställningen som du har som gör att du får en bättre livskvalitet. Man blir ju inte friskare av att gnälla.
    Jag har lärt mig mycket av min bästis, som har en kronisk sjukdom. Hon tänker alltid positivt och vägrar att vara sin sjukdom.

    Du är en ljusglimt i mörkret!

    Kram

    8 januari, 2011 kl. 03:42

  8. Det är ofta så man klagar ju efter hur man har det själv, men kan känns sig dum när man läser/ hör om folk som har det värre… 🙂

    Tack så mycket 🙂

    8 januari, 2011 kl. 03:29

  9. Kära vän! Jag visste inte om att du hade ett sånt elände med sjukdom. Men det låter ju ändå förhoppningsfullt att du kan röra dej rätt bra efter omständigheterna. Jag blev helt chockad. Det är väl rätt omöjligt att bli helt frisk? Jag känner inte till MS så mycket.

    Ha det allra bäst vännen min.

    Kram/Gilla

    8 januari, 2011 kl. 03:26

Kommentera

