Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

MS!!

En del av er har missat inläggen jag gjort om min sjukdom. Missar ni det här med får ni skylla er själva.. Och en del av er undrar vad MS är för sjukdom. Så nu ska jag upplysa er. Anledningen att jag inte skriver speciellt mkt om min sjukdom är att jag dels inte ser mig själv som en sjuk individ o dels för att det är så jäkla lätt att få en ”stämpel” på sig. Man blir hon med MS istället för hon med halvlångt rött hår!! När jag valde att skilja mig var det en del som tyckte att det var oerhört dumt både med tanke på ekonomin o på min sjukdom. Där kan man snacka om att bli definierad av sin sjukdom.. JAG ÄR JU JAG OAVSETT PENGAR O SJUKDOM!!

Multipel Skleros eller MS är en kronisk sjukdom som drabbar människor olika hårt och på olika sätt. Vissa kan leva utan symtom och med hög livskvalitet under långa tider medan andra behöver mer hjälp i sitt dagliga liv. Den goda nyheten är att idag finns bra möjligheter att hålla sjukdomen stången med hjälp av sjukdomsmodifierande läkemedel, så kallade bromsmediciner. Jag tar dock inte några bromsmediciner o har inte gjort på 6 år beroende på de biverkningar jag fått. Ett tag tog jag sprutor 3 mån av 12 men nu går inte ens det!

Multipel skleros (MS) är en kronisk, neurologisk sjukdom som drabbar nervceller i det centrala nervsystemet (CNS). Det centrala nervsystemet består av hjärnan och ryggmärgen. Ordet multipel skleros betyder ”många ärr” och syftar på att det bildas ärr på flera olika ställen i CNS.

Fakta om MS

  • MS debuterar oftast i åldrarna 20-40 år
  • MS är nästan dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män
  • MS påverkar olika människor på olika sätt
  • Det är mycket svårt att förutsäga förloppet av MS
  • MS är inte smittsamt
  • Man tror det är en kombination av olika faktorer som orsakar MS
  • MS är vanligare i länder med kyligare klimat
  • Omkring 13 000 svenskar har MS, varje år får cirka 600 nya personer diagnosen

Symtom vid MS

Vilka symtom man får beror helt på var inflammationen och skadorna uppstått i centrala nervsystemet. MS uppträder väldigt olika hos de enskilde individerna och det kan därför vara svårt att förutspå sjukdomsutvecklingen. Vissa symtom är vanligare än andra men varierar mycket mellan olika personer.

Cirklarna motsvarar vanliga områden där inflammationer kan uppkomma vid MS. Vilka symtom som uppstår och hur vanliga de är beror på var inflammationerna uppstår. 

Lesioner och symtom
Jag lider av känselnedsättning,balansstörning,yrsel o synstörningar.  Jag är en jävel på att hamra t ex bara det att jag inte träffar spiken!!  Jag kan inte cykla tex och det beror också på synen. Jag lider av nystagmus. Att ögonen ”hoppar”vid hål iasfalten. Köra bil går ju bra för då märker man inte av små gupp på samma sätt. Kan inte springa, hoppa över hinder mm mm Men jag kan så mkt annat som är självklart för de allra flesta men som tyvärr inte är det. Som att stryka gardiner t ex…eller ligga på alla fyra och……skura golv..Blir fortare trött än en frisk människa men jag behöver t ex inte sova efter jobbet. Har hittat en bra balans mellan fritid o arbetstid.

21 svar

  1. Nej du.. Här missas inga inlägg inte 😉

    Det ställer ju helt klart till det för dig med den sjukdomen. Men det gäller väl samma där som med mycket annat. Ser man sig som sjuk så blir man nog väldigt sjuk med. Det finns ju så många saker du klarar av. Det är bra att du fokuserar på dom istället 🙂

    Kramisar

    12 januari, 2011 kl. 08:35

  2. Jag tycker du har helt rätt inställning som inte tillåter sjukdomen ta över ditt liv!

    Tack goa du för det 🙂

    12 januari, 2011 kl. 04:12

  3. Bra skrivet/informerat! Det är många omkring mig som har MS och det är en tuff sjukdom som ibland bara slår till. Du är också tuff som har den inställning du har: att det är vissa saker du inte kan, men en massa andra saker du grejar!

    Kram!

    12 januari, 2011 kl. 02:07

  4. Jag vet att det är jobbigt med sjukdom, men jag har lärt mig att leva med den. O.B.S. Inte är den sexiga tjejen på apoteket med det halvlånga röda håret sjuk. Kramiz

    12 januari, 2011 kl. 11:08

    • Roggan: Du är för go. Kram

      12 januari, 2011 kl. 06:25

  5. Du är inte din sjukdom, den är en del av dig!
    Gillar absolut din inställning man ska inse sina begränsningar men inte låta en sjukdom stoppa en=)

    12 januari, 2011 kl. 07:09

    • Väktaren: Det är så jag försöker göra men ibland så VILL man kunna själv. Vilket kan bli mkt kostsamt. Behöver du totalrenovera ngt kan du alltid kalla in mig 🙂 Förresten renovera var fel ord.. Jag kan utföra det som ska göras innan renoveringen påbörjas

      12 januari, 2011 kl. 05:43

  6. Min farbror hade MS. Det är en hemsk sjukdom men jag älskar ditt sätt att tackla det! Det är klart att du skall vara den roliga tjejen med det halvlånga röda håret! …eller det ÄR du ju?

    11 januari, 2011 kl. 10:56

    • Fisken: Det var gulligt sagt!!

      12 januari, 2011 kl. 12:03

  7. inget fel sexuellt på dig inte iallafall haha tur de. 🙂

    Nu vet jag vad ms är.

    11 januari, 2011 kl. 10:51

    • Ellis: Haha där ser man vad du fokuserar på 🙂 Och skyll inte ifrån dig nu

      11 januari, 2011 kl. 11:25

  8. Att definieras av sin sjukdom blir ju missvisande som det kan bli!! Hallå – en sjukdom har ingen personliget, och det har du med råge 🙂 I alla lägen gäller det att fokusera på det man kan – inte på det man INTE kan. Faktiskt är det så att det finns saker som vi inte kan – även om vi är friska…

    Ärligt och rakt – så som vi gillart!
    Kramar!

    11 januari, 2011 kl. 10:47

  9. Jag gillar din inställning.

    11 januari, 2011 kl. 09:48

  10. goa du!!
    Tack för att du delar med dig överhuvudtaget. Du är lite som jag (eller ganska mycket tror jag) du har det jobbigt bakom din ”glada o tokiga” fasad men samtidigt så är det nog det som hjälper oss att fortsätta.

    Eller? Har jag fel?

    själv gjorde jag ju en skallröntgen för några veckor sedan där vi konstaterade att det inte var MS. (de hade börjat fundera på det) och det är jag så tacksam över.
    Jag hoppas att du ska få vara bra så länge som möjligt. O att du kan njuta av livet i alla tider. Bara att man får lära sig njuta på ett annat sätt.

    Hade jag varit religiös o amerikan hade jag avslutat med:
    God bless you!

    men nu säger jag bara: du är en underbar bloggerska och kvinna som sprider jättemycket värme o glädje o jag önskar dig all kraft o styrka!!!!

    11 januari, 2011 kl. 09:40

    • Dansbandsfrun: Du har nog rätt i att vi är li¨ka. Humorn blir ett försvar. Tack för dina underbara ord men jag måste säga att du lika gärna kunde ha varit en beskrivning av dig 🙂

      11 januari, 2011 kl. 10:25

  11. Vilken bra förklaring! Och så skönt för dig att du har hittat en nivå där du kan leva med sjukdomen.
    Kram

    11 januari, 2011 kl. 09:25

  12. ps. Det är alltid bra med information och fakta. På så sätt får man bort rädsla, förutfattade meningar och fördomar.

    11 januari, 2011 kl. 09:23

  13. Du är så underbar!
    Din inställning är precis den rätta. Du är du och inte din sjukdom!
    Min bästis är likadan. Hon har reumatism (svårartad) men vägrar att bli sin sjukdom.

    Jag tror att alla skulle må bättre av den inställning ni två och många andra med kroniska besvär har.
    För mig är du Kloppan, oavsett om du är tjock eller smal, halt eller lytt. Det är din livssyn, din tankar , din humor som jag fastnade för när jag hittade dig.

    Jag hejjar på dig!

    Kram

    11 januari, 2011 kl. 09:22

    • Inna: Vad gullig du är. Kram

      11 januari, 2011 kl. 09:41

  14. krulli

    TAck för infon dock, jag har helt missat alla eventuella antydningar du skrivit. (i närmare 2 år? jag måste vara blind!)

    11 januari, 2011 kl. 09:18

    • krulli: Haha jag har allt skrivit några inlägg som är rakt på sak. 10 stycken iaf 🙂

      11 januari, 2011 kl. 09:30

Kommentera

