Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Näthatet!!

Varför tror vissa att det är OK att slänga ur sig vadsomhelst bara för att de är anonyma?! Elaka människor finns det gott om likaså tanklösa ungdomar!!

Vad är det för sorts människor som finner njutning av att hacka ner på andra?  Och i synnerhet när det är sånt man inte kan rå för! Tanklösa ungdomar har man lite mer förståelse för även att det absolut INTE är OK!! Men vuxna?!?  Enda ”trösten” är att de människorna mår så dåligt själva.  Det är det som gör att man kan förlåta dem.

Jag tycker definitivt inte att det är OK att hacka på nån för det annars heller! Det är ju bara att skita i att läsa vidare om man stör sig. Och inte behöver man bevisa för sin omgivning att man är ett totalt pucko  heller  o lämna en kommentar om det. Herregud, lägg eran energi på annat istället. Den kan säkert göra NYTTA nånstans men inte genom att vara taskig.. 

Det är bara av starka personer man kan förvänta sig godhet…’

   Jag anser att kan man inte stå för det man säger kan man lika gärna hålla käften!! För lets face it: Vad åstadkommer personen ifråga mer än att visa de andra som kommenterar att man är ett totalt pucko utan ryggrad…

Nåt som verkligen retar mig är när folk anser sig ha rätten att döma ut en annan människa pga att den är lite annorlunda! Jag har lyckats undgå att få elaka anonyma kommentarer men jag vet många som får det. T ex är det många kvinnor som fått elaka kommentarer som hora, stackars din man du måste vara otroligt glapp när du har så många barn, du tror du är guds gåva till mannen va?! mm mm. Helt sanslöst att man bara kan sitta o slänga ur sig ngt sådant. Det vittnar verkligen om taskigt självförtroende!! Likaså tycker jag inte att man ska göra inlägg som man inte kan stå för IRL. 

 Det är bara att gå in på flashback och läsa tråden som killen som tog livet av sig live skapade. Usch vilken brist på mänsklighet/empatit flera av kommentatorerna visar. Ingen respekt för ett liv.. Stackars grabb som fick läsa det bland det sista han gjorde. Det måste ju ha varit ett rop på hjälp för annars tror jag inte att han valt att filma det och nästan ingen som brydde sig.

Utdrag från festinalentes suveräna inlägg i frågan:

Ondska som vapen, elaka människor
Varför man använder ondska som medel och vad onda personer räknar med att få ut av detta beteende, har jag svårt att förstå! Egentligen tror jag inte att de vet det själva.
Nu pratar jag inte om ett och annat förfluget ord i frustration eller i en pressad situation. Jag pratar om ren och skär (eller ska det vara mörkaste svart) elakhet. Planerad, och insatt när ”motståndaren” är ordentligt ur balans, i ett skeende av livet som är bland de värsta en person kan uppleva, när ens livspartner sedan nästan 50 år(!) har gått bort.
Då går man till anfall. Att fegt attackera, med rent elaka ord, som en feg hyena som hittat en djur som är ur stånd att försvara sig. Då använder man sig av Facebook för att sprida dessa hemska budskap (hotande och en uttalad förbannelse starkt kryddad med skadeglädje).  
Jag ser det som ett  ruktansvärt beteende!
Inte nog med att man attackerar en som redan ligger ner, man passar även på att vrida om kniven i de öppna såren.  Personlig integritet- för vem?
Det är slika sjukligt perversa individer som passar på att dölja sig bakom yttrandfrihet och ”skydd av den personliga integriteten”. Inte ens den ”så fruktade” FRA-lagen biter mot dessa.
Samtidigt som möjligheten att följa varje steg en ”oskyldig medborgare” gör, allt från inköp, bussåkande, nätsurfande mm, mm, då vi överallt lämnar elektroniska spår efter oss, är dessa skadeskapare ”skyddade”. 
Hur motiverar man att dessa, med ett uppenbart behov av psykvård, är omöjliga att stoppa?

Personlig ekonomisk vinning går före skapandet av ett samhälle där alla ska kunna känna sig trygga och säkra i sin vardag?

Lever vi i en sån cynisk värld?!

28 svar

  1. Jag har ju bloggat ett tag, först på metrobloggen och nu på blogspot. Det kan komma verkligen ilskna och förfärliga kommentarer, men de är alltid anonyma (konstigt, eller hur?) Har man en åsikt, tycker jag att man ska stå för den. Det lustiga är att jag blir arg när jag läser dem, egentligen så räcker det ju att radera kommentarerna.

    Det finns tydligen människor som finner nöje i att racka ner på andra, det är ju rent förfärligt när en människa hetsas till självmord. Jag läste kommentarerna till den kille som tog livet av sig. Det kanske verkligen finns ONDA människor.

    15 februari, 2011 kl. 08:56

    • sladdertackan: Ja kanske

      17 februari, 2011 kl. 04:50

  2. Godafton Kloppan!
    Läste idag ett inlägg om en tjej som har ADHD plus en massa andra grejor. Det är OK, men sedan skrev hon att hon borde ha gått och tagit prover, för att veta hur hon ska medicinera sig, det är också okey.
    samt hon skrev att hennes nära och kära alltid ställer upp.
    Sedan när jag fortsatte läsa blev jag förbannad istället, så jag skrev till henne att det vart beklagligt med hennes sjukdomar. Men hon ska fan inte beklaga sig och tycka synd om sig, ifall hon inte kan sköta sin medicinering, då hon ej kunde ta prover eftersom hon ej tagit medicinen som hon skulle, och det kan hända att de ”NÄRA & KÄRA” skiter i henne om hon inte sköter sin medicin. Skrev även att jag ej tagit mediciner på 28 år, men p.g.a rökning tar jag nu en hel frukost av mediciner, men det är inte synd om mig för att jag väntar på ett nytt hjärta, då jag orsakat det själva.
    Var det rätt eller fel skrivet?

    7 februari, 2011 kl. 05:44

    • Stevie: Både rätt o fel. De med psykiska diagnoser kan oftast inte ”styra” sitt agerande o behöver hjälp utifrån..

      7 februari, 2011 kl. 10:53

  3. Ja det är mobbing. Det verkar som det blir en nät mobb där alla skall visa sig balla och kommentera taskigt.
    Synd! Flashback är vettigt i sina bästa stunder!

    24 januari, 2011 kl. 11:31

  4. Jag har också lyckats undgå elaka kommentarer än så länge men jag vet flera som fått..
    En del verkar bara surfa runt för att hitta sidor att slänga in sina elaka kommentarer på. Håller med dig. Man kan faktiskt sluta läsa och lämna sidan om man inte gillar det man läser..

    24 januari, 2011 kl. 07:55

  5. jadu det kan man fråga sig, ingen är anonym så det borde ju upphöra ngn gång..allt går och spåra.

    24 januari, 2011 kl. 07:45

  6. aj va arg du låter, fast helt rätt. finns inte ett ord du skriver som jag inte håller med om. jag kommer ihåg när jag skrev om pedofiler då fick jag mordhot och helgalna kommentarer.
    jag tror tyvärr att vi lever i en cynisk värld, allt för många är så ego så man storknar.

    vänlighet har bytats ut av elakhet
    kärlek har blivit våld
    omtanke har blivit egoism
    etc

    24 januari, 2011 kl. 07:38

  7. Ibland tror jag folk lever för att tala illa om andra. Kramiz

    24 januari, 2011 kl. 05:23

  8. festinalente1

    Det är bara att se på avsändarna på vissa bloggar. Speciellt dessa där man, enligt egen bedömning, beskriver ”sanningen”. Merparten (de allra flesta) av de som kommenterar och håller med dessa ”sanningssägare” är anonyma.
    Jag skiljer på att vara anonym och att skriva under pseudonym.
    Skriver du under pseudonym blir man länkad till en blogg. Som anonym kan man slänga ur sig vilken skit som helst, utan att behöva motivera sin kommentar. Detta förmodligen för att argumenten tryter. Man har många gånger en åsikt grundad på okunskap och fördomar och saknar intellektuell spänst att reflektera kring egna och andras (motpartens) argument.

    24 januari, 2011 kl. 04:58

  9. Hallo!
    I början publicerade jag alla kommentarer på min blogg, tyckte att det var mest reko, men jag fick tipset att granska alla. Så nu publicerar jag bara det ”goda” kommentarerna, för att slippa delge skit till andra.Tyvärr är det så att det är lätt att sitta på ett forum och spy ut galla, där oftast bara en kommer till tals. Håller med fullständigt att det finns inga ord för hur fegt det är. Tur det finns mentorer som går in och säger stopp.

    kram på dig gumman.

    24 januari, 2011 kl. 03:32

  10. Rätt var inte rätt, rädd skulle det vara.

    sv: Hahaha! Jag trodde det var lite hallvarning där igen fastän du skärpte dig. Sen googlade jag på tassimo och såg att det faktiskt fanns nåt sånt att köpa 🙂

    24 januari, 2011 kl. 02:43

  11. Nej, det är helt obegripligt… Fegt och lågt. Jag har lyckligtvis inte råkat ut för några elaka anonyma kommentarer, men så skriver jag ju bara trams också.

    I och för sig har jag blivit hotad, men det var bara av lilla söta Decdia, och vem kan väl bli rätt då? 😉

    24 januari, 2011 kl. 02:41

  12. Hur har folk tid att va så frenetiska o avskyvärda?
    Jag har knappt tid att va snäll…när man e sådär utstuderat elak så måste man ha riktigt gott om tid.

    Sv: jo, jag kom hem i torsdags. Missed me? 😉
    stor kram

    24 januari, 2011 kl. 01:11

  13. det är som du säger att just de människorna mår väldigt dåligt själva och behöver någon att hacka på, men vad vinner de egentligen, ingenting, när andra läser deras kommentarer ser ju alla bara elakheten bakom det
    kramar

    24 januari, 2011 kl. 11:09

  14. Visserligen har jag fått några kommentarer som varit från folk som inte kan hålla en trevlig debattnivå, men jag har varit förskonad för övrigt från hatkommentarer. Dom jag fått har jag försökt bemöta på samma nivå som dom som skrev. Jag tror att det här hatet eller vad man nu skall kalla idiotierna alltid existerat, men nätet har gjort det så mycket lättare att sprida.
    Lade in den här videon hos Anders förresten, hade själv nästan glömt bort hur bra jag tycker den är. Kanske kan vara något.

    24 januari, 2011 kl. 11:04

    • KajsaLisa: Bra låt. Tack

      25 januari, 2011 kl. 10:36

  15. Så fruktansvärt att bete sig anonymt och förnedrande, tror många tycker att det är okej att bete sig så på nätet.. fast det är det ju inte. Länken till smyckesbloggen fanns i varningsinlägget!

    24 januari, 2011 kl. 10:53

  16. Angående ditt svar här, så har jag bara råkat illa ut den gången, men det gällde egentligen inte mej själv personligen.

    Svar: När det gäller ordspråket, så blir det kanske så, när barnen blir lite äldre.

    Vi hade en jättetrevlig helgoch roade oss ordentligt.

    Men taberas är ett ord jag aldrig har hört förut. Vad är det? Okunnig som jag är.

    Kram/Gilla

    24 januari, 2011 kl. 09:24

  17. Jag har blivit kallad både det ena och det andra på nätet, men aldrig hotad. Blir jag det är det polisanmälning direkt.

    Det bästa är när någon tyckte att jag inte skulle ha en åsikt om en sak (vad, har jag glömt) eftersom jag var så lågutbildad. Hmmm…..undrar vad h*n egentligen visste…. Vad jag vet har jag aldrig publicerat mitt CV.

    Jaså, du tycker att mina frågor är svåra, men hoppas att du gillat någon bild i alla fall! 🙂 Kram

    24 januari, 2011 kl. 08:54

  18. Jag håller fulltsändigt med det är så naturvidrigt att det är inte klokt!! Det finns så fruktansvärt mycket sjuka och onda människor!

    24 januari, 2011 kl. 08:13

  19. Visst är det hemskt att det finns människor som sprider hat och bitterhet via bloggar, och dessutom är så ynkliga att dom gör det anonymt! Jag är oxå skonad från sånt men vet precis som du flera som inte är det och jag förstår inte, hur svårt kan det vara att helt enketl inte gå in på dessa bloggar som man uppenbart inte gillar?!
    Sv. Valparna är vår uppfödning och de två tjejerna kommer att få nya hem.

    24 januari, 2011 kl. 06:56

  20. Godmorgon! Anonyma, elaka kommentarer skall inte ges något utrymme! Synd om dessa människor för det är säkert mycket som fattas i deras liv men uppmärksamheten skall de ändå inte ha! Så alla anonyma comments skall bort! Ha en fin måndag! Kramiz

    24 januari, 2011 kl. 04:37

  21. Vissa mår bättre av att klanka på människor som har de dem inte har, bara just för de själva suger så hårt.

    24 januari, 2011 kl. 02:54

  22. Ja vi lever i en sån cynisk värld! :/
    Så enkelt att sitta bakom datorn och spy ur oss skit, så enkelt!

    SVAR: Tur det,för om det varit du hade jag fått ändra uppfattning om dig helt och hållet! Då hade du ju varit en MAN! 😉

    24 januari, 2011 kl. 01:22

  23. ja usch, har mått skit i helgen för något jag inte gjort.
    -ska ju inte bry sig men man blir så förbannad när man läser.
    Fast jag släpper min blogg nu igen,har er goa bloggvänner som stärker mig när jag behöver.
    kram och tack gumman det värmer

    24 januari, 2011 kl. 12:44

  24. Vad ska sådant beteende vara bra för? Jag skulle verkligen inte vilja skriva eller heller säga såna elaka saker till någon. Retar man sej på någon, så ska man ju strunta i att säga eller skriva ner det. Man kan komma på bättre tanka vid ett senare tillfälle och vad har då de hårda orden nyttjat till?

    En gång fick jag en anonym kommentar och jag blev helgalen, men tillät den. Men jag kopierade hela kommentaren och visade den i min nästa blogg. Nu vet jag att jag skulle ignorerat den och raderat den i stället för att godkänna den. Så kommer jag att göra i fortsättningen om jag råkar ut för sådant.

    Kram/Gilla

    24 januari, 2011 kl. 12:07

    • Gilla: Det bästa är nog eg att anmäla den så de kan spåra IP-adresse o stänga av personen ifråga men det händer väl inte alltför ofta

      24 januari, 2011 kl. 12:19

Kommentera

