Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Om FK!!

Tog en kopia på inlägget om FK och skickade till dem (https://kloppan.wordpress.com/2011/01/31/dagensmanadens-aretsdecenniets-seklets-diss/). Ska bli kul att få deras svar OM jag får ett! Jag kan nästan garantera att det står: vi följer bara de regler vi har!! Det är nog deras favoritcitat: såna är reglerna

. Men som festina lente så riktigt påpekade skall man inte utse alla på FK som rikspuckon för det finns trots alla negativa inlägg jag gjort om dem ganska många vettiga människor som jobbar där. De allra flesta är FAKTISKT väldigt trevliga tills problem uppstår. Och det är ju då man vill ha hjälp men då är det oftast kalla handen!! Och de gömmer sig bakom ett flertal paragrafer. O sånt gör mig galen när man inte kan se människan bakom…

 

Här är lite av vad  de åstadkommit för mig:

* De tvingade mig att gå i sjukpension när de fick in pengar för varje långtidssjukskriven de kunde avskriva. Jag överklagade till socialstyrelsen då eftersom jag antagligen kunde ha jobbat mera timmar/dag när barnen blivit större om min sociala situation var densamma. Nu är ju min 100 %-iga tjänst borta…

* När jag skulle få underhållsstöd fick jag inte några pengar för den första månaden för hör o häpna reglerna är såna. Förväntar de sig att barnen klarar sig utan mat i en månad eller?!

* Bostadsbidraget som skall betalas tillbaka då jag varit så dum o tagit ut 10 semesterdagar i pengar för att kunna gå till tandläkaren o så..

* De har gjort bra saker också förvisso. De har gett mig ett bilstöd på 60 000 till att köpa en bättre bil men de skiter i att jag inte har råd att ha den egentligen o skulle jag vända mig till soss skulle jag få höra att jag har en bil jag kan sälja. Men då skulle jag inte kunna ta mig till jobbet..

* Och på den delen du är sjukpensionär får du 62% av din egentliga inkomst o sen är det skatt på det med men jag är tacksam att jag får ngt överhuvudtaget även om jag önskar att det var lite mer skäliga nivåer.

Så vad du än gör: BLI INTE SJUK FÖR FAN!! 

 

14 svar

  1. Håller fullständigt med det sista du skrev. Jag var helt sjukskriven i 10 mån, plus minus noll. Hade jag inte haft min gulliga särbo som satte guldkant på mitt liv hade jag antagligen blivit ännu sjukare. Fan, det räckte med att vara sjuk. Ingen sjuk ska behöva oroa sig för ifall man ska klara sitt uppehälle. Håll dig frisk! fast du är sjuk!

    kram gumman järnkärringar som vi är

    3 februari, 2011 kl. 07:07

  2. Vad säger blondinen när hon föder barn? 🙂

    -Jag hoppas verkligen det är mitt

    2 februari, 2011 kl. 04:23

  3. Nu har jag satt in om bloggträff! Välkommen!

    2 februari, 2011 kl. 03:33

  4. Kanske är det som det sägs, att man ska vara frisk för att orka vara sjuk. Ja jisses…. :/

    2 februari, 2011 kl. 01:17

  5. På en månad har jag kommit upp till frikortet. Var hos läkaren förra vecka och ska dit idag igen. Man får verkligen veta att man är sjuk. Kramiz

    2 februari, 2011 kl. 10:45

  6. Det är inte klokt.
    Nä…som sagt… bäst är det om man kan hålla sig frisk.
    Kram på dig!

    2 februari, 2011 kl. 10:28

  7. Alltså, man blir mållås, vilka har skapat dessa idiotregler ??

    Min bror blev sjukpensionär som 21 åring, pga det var smidigast då han hade asbergerssyndrom….

    Det var enklast så… inte tal om extra utbildning eller så..

    2 februari, 2011 kl. 09:58

  8. Jo visst är det väl så att de följer de regler de har fått av staten, men man kan ju tycka att det borde finnas nåt som heter medmänsklighet. Och att handläggarna måste väga in flera saker i sina bedömningar. Som du skriver, t ex, vad är vitsen med att få ett bilbidrag på 60 papp när du inte har råd att ha en bil..?

    Bostadsbidragsgrejen är ett skämt! Det är ju skitsvårt att veta lönen framöver och om man TROR att det ska löna sig att arbeta eller ta ut semester i pengar om man måste, då har man fel och ska straffas. Det är sjukt. Riktigt sjuk.

    Sen blir jag förbannad på alla som fuskar för det är i mångt och mycket de som har gjort att reglerna har hårdnat. Varför gör t ex inte handläggarna hembesök längre? Eller gör de det??? Nån som vet?

    Kramen till dig!

    2 februari, 2011 kl. 09:47

    • Tofflan: Ja de får ju slå näven i bordet till högre chefer eller är det så illa att de är skrämda till tystnad?!

      2 februari, 2011 kl. 08:16

  9. God Morgon!
    Klart att det inte alltid är dom som jobbar där man ska bli sur på. Men det är ju dom man har att göra med så självklart blir det så.

    Kram

    2 februari, 2011 kl. 06:18

  10. Hur man än vänder sej så har man rumpan där bak.

    Kram/Gilla

    1 februari, 2011 kl. 11:17

  11. Även om personalen på FK har regler att följa så kan de vara trevliga och bemöta sina kunder och bemöta människor med respekt.
    Många av de som jobbar på FK verkar vara känslokalla robotar som inte ska ha kontakt med människor ö h t!

    Alla kan hamna i en livssituation som kräver kontakt med FK.

    1 februari, 2011 kl. 10:24

  12. krulli

    Fast du har ju rätt, de följer reglerna som regeringen gett dem. Många av dem mår säkert skitdåligt varenda dag de ser hur det är ställt med de sjuka.
    Jag tror att de får oskäligt mycket kritik när det egentligen är regeringen som bårde få all skit, som borde få alla hatbrev och egentligen vet du det också, eller hur!

    Sen att de suger är ju en helt annan sak!

    1 februari, 2011 kl. 10:05

    • krulli: Japp det vet jag men det hindrar mig inte för att ha åsikter om deras sätt att jobba

      1 februari, 2011 kl. 10:09

Kommentera

