Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Alla kan göra fel t om läkare eller personal på apotek!!

Stevie har ett inlägg på sin blogg som lyder

Satt igår och skulle fylla på min dosett med piller för den kommande veckan, när jag upptäckte att det fattades en tablett. Jag visste exakt vilken tablett det var eftersom den är rosa i färgen, och dom hade glömt ge mig den en dag på sjukhuset också. Trodde att läkaren glömt skriva ut tabletten, eller dragit in den, eftersom den ej fanns med bland mina mediciner jag hämtade för ca 14 dagar sedan på Apoteket.

 Hittade medicinlistan som läkaren skrivit till Apoteket, och tänk att tabletten fanns med på den listan. Så av de nio pillerna jag skulle ha har jag betalt för nio prepparat men bara fått åtta. Och då jag för tillfället har problem med att förflytta mig längre sträckor, får jag vänta med att besöka Apoteket till Onsdag, då jag ska ta prover på sjukhuset, och Apoteket ligger sidan om där jag ska ta prover. Men man kan ju

undra om man får ut dom, eller ej. Trodde i min enfalld att man hade bättre koll på vad man gör på apoteket, eftersom det handlar om mediciner som lämnas ut.

Eftersom jag jobbar på Apoteket o har min yrkesstolthet så måste jag ju kommentera. För det första så skriver läkarna ALDRIG en läkemedelslista till oss som jobbar på apoteket (iaf inte i vårat län). I vårat län skriver de en medicinlista till patienten så att de kan visa sin husläkare vilka nya mediciner de står på.

  Det händer (inte så ofta dock) att läkaren glömmer att skriva ut recept på alla mediciner som står på listan vilket jag tror är det troligaste scenariot. Tänk er själva att ni sitter i godan ro o skriver ut recept till en patient när ni plötsligt får ett akutlarm…

 Jag finner det så troligt att jag lovar att inte äta ostbågar på en månad om det är apoteket som gjort fel 🙂 Visst vi är bara människor o kan göra fel vi med men i detta fall så tror jag inte det. Skulle det trots allt vara Apoteket som gjort ett fel så är det  klart att du får din medicin Stevie! 

Likaså var det ngn som kommenterade där att hon alltid fick fel styrka på sin medicin. Det är näst intill omöjligt att lämna ut ett preparat med fel styrka eller dos nuförtiden eftersom de flesta recept skickats elektroniskt o säkerhetskontrollerna är höga. T ex så scannar man av streckkoden på läkemedelsburken o stämmer det då inte överens med vad läkaren förskrivit så säger datorn ifrån+att man inte kan komma vidare i expeditionen.

P.S Stevie ring till ditt apotek o hör. Har du ett recept på medicinen så kommer  säkerligen ngn ur personalen hem till dig med den vid dessa omständigheter

13 svar

  1. mika malte

    har beställt en medicin på sjukhusapotek i Örebro som inte finns i Sverige alltså preparat för barn för infektion i hårbotten. När ja skulle hämta ut det frågade jag om jag kunde ta ut allt på en gång eller två flaskor eftersom de hade beställt 5flaskor (en flaska går åt på 5dagar) men fick för svar att det tar en dag och beställa igen. När det var dags att hämta ut en ny flaska så fick jag svar att det kommer att ta 2 veckor innan medicinen kommer fram. nu är jag helt förbannad på den apotekare eftersom hon lyssnade inte på mig och gav mig olika information. Den medicinen är så äcklig,stackars min lille som hade vant sig att dricka det. nu kommer det vara jobbit som första gången med kräkningar …

    16 november, 2011 kl. 08:23

    • mika: Det var dåligt skött av dem

      13 februari, 2012 kl. 11:25

  2. Jag fick grova doser av pencillin enligt käkkirurgen tycker de var skumt att apotekaren inte talade om de då hon gav ut dem.

    9 februari, 2011 kl. 10:47

  3. Vilken service..
    Jag har aldrig heller fått fel från apoteket.

    8 februari, 2011 kl. 08:51

  4. Här har du helt rätt. Är och hämtar mediciner ofta och har aldrig fått fel Du kan inte få fel styrka utlämnad heller för då är det läkaren som skrivet fel. Inte ens för 48 år sedan när jag fick min medicin fick jag fel. Kramiz Apotekstjejen

    8 februari, 2011 kl. 06:06

    • Roggan:vi kvinnor har sällan fel 🙂

      8 februari, 2011 kl. 07:19

  5. Jag använder aldrig matolja,
    och fick för mycket smör i spagettikastrullen.
    Vill ju inte bara slänga det,
    så jag var ju tvungen att göra av med det någon stanns.
    🙂

    8 februari, 2011 kl. 05:43

  6. Men han hade betalat för 9 mediciner? Så det är väl helt enkelt den mänskliga faktorn. 🙂

    Sv. Det är ingen wokpanna, bara en väldigt stor gryta. 🙂

    8 februari, 2011 kl. 05:37

  7. Menade ingenting Personligt åt Dig,
    jag är glad och oerhört Tacksamm för Ditt svar.
    Tror att läkaren glömt bort att skriva ut den,
    fick ju alla andra mediciner.
    🙂
    Tack Kloppan!
    🙂
    Love You!
    🙂
    Kram Stevie

    8 februari, 2011 kl. 05:16

    • Stevie: Ja förstod att du inte menade det direkt till mig så du behöver inte smöra )

      8 februari, 2011 kl. 05:31

  8. Det är nog inte så lätt att jobba på apotek. Det gäller ju att ingenting blir fel. Vi har aldrig råkat ut för det.

    Men retar oss på, att medicinerna byts ut, så att det namnet som doktorn har skrivit heter nåt annat. Och det inte bara en gång. Jag vet så väl att det är för att man ska få det billigaste alternativet.

    Du/Ni rår inte för det, men det kan ju bli svårt för gamla människor, som inte ser så bra att veta vilket som är vilket. Det kan ju vara svårt för en gammal att komma ihåg vilken färg som medicinen ska ha.

    OBS! Jag klandrar inte apotekspersonalen ett enda dugg. Det bara är så som har bestämts en gång.

    Svar: Det finns kråkor, som är svarta och gråa och det finns skator, som är svarta och vita. Så finns det råkor som är helsvarta. Sen finns det korpar, som till exempel Odens korpar. De ser ut att vara mörkgråa, när jag kollade på Google.

    Välj vilken sort du vill ha det till. Men de här var kolsvarta.

    Kram/Gilla

    8 februari, 2011 kl. 05:15

  9. Hej!
    Ja det kan bli lite fel ibland. Jäkligt då det gäller viktig medicin tycker jag.
    Det var ju ett tag sedan jag tittade in till dig. Jag vet inte riktigt vart du tog vägen helt plötsligt var du väck bland mina sparade bloggar. Men nu satt jag mig ner o skulle ränsa bland sparade favvo då dök du upp igen. Jag ska inte klicka bort dig utan fortsätta att spara för nu vet jag vart du är.
    Hoppas allt är väl med dig här är det ok.
    Ha det…..

    8 februari, 2011 kl. 04:46

Kommentera

