Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Vuxenvärlden sviker inte bara barnen utan även de vuxna!!

Jag har gjort ett flertal inlägg där jag skrivit om att vuxenvärlden sucks om man är liten o behöver hjälp. Det gäller även för de vuxna!! Jag har fått så mkt kontakter med föräldrar som har problem med sina barn o den hjälp de får kommer alltid när det är försent verkar det som. Barn som hotar sina föräldrar o syskon med stekpannor o div tillhyggen, som skriker o är allmänt hysteriska,går inte till skolan, gör som de själva vill och vill inte veta av några konsekvenser för vad de gjort. Föräldrar som åker o letar efter sina barn o hittar dem påtända i div knarkarkvartar..  Och hjälpen för de vuxna är oftast nada. De förväntas orka med att ha det så här; ”Du, det är fler som har det såhär” o ”de växer ifrån det” är populära ord.  Kontaktar de BUP får de ofta frågan om barnet har försökt ta livet av sig eller åtminstone skurit sig o har de inte det är de inte välkomna dit. Jag tycker att jag känner mig som Don Quiote ibland o slåss mot väderkvarnar men  dessa föräldrar lever verkligen i helvetet. Jag kan förstå att de ger upp lite när den hjälp de så desperat försöker få aldrig kommer…

20 svar

  1. Det är skrämmande att bristerna är så stora där behoven är som störst? Oavsett om det gäller barn eller föräldrar…

    Kram!

    15 april, 2011 kl. 12:55

  2. Helt otroligt att det många gånger är försent innan hjälp kommer. Då är det ju redan kört. Förhoppningsvis händer inget allvarligare under den tiden. En skam tycker jag..

    14 april, 2011 kl. 07:55

  3. De har rätt, man kommer ifrån det och växer 🙂 jag var inte världens bästa unge heller som tonåring.

    14 april, 2011 kl. 02:30

  4. Jo

    Jag håller med dig, det är helt vedervärdigt! Att man ska behöva vara självmordsbenägen innan man får vettig hjälp är sanslöst, här är något som samhället verkligen behöver ta till sig och lägga resurser på, men varje val så pratas det om vård och skola men ingen händer.
    Hoppas de går bra för er i alla fall!

    14 april, 2011 kl. 10:12

  5. Det är skrämmande att man inte fångar upp dessa barn/familjer i ett tidigt stadie då det ändå är förhållandevis enkelt att hjälpa. Ju längre tid det går desto svårare blir det.

    14 april, 2011 kl. 08:08

  6. Galet att saker ska behöva gå så långt innan något händer!

    13 april, 2011 kl. 11:13

  7. Hur mår du? kram

    13 april, 2011 kl. 09:41

  8. det är hemskt att det måste gå så långt som till självskadebeteende och ändå så fås ingen hjälp
    kram

    13 april, 2011 kl. 09:22

  9. Man får aldrig ge upp som förälder även om samhället inte hjälper dig. Kramiz

    13 april, 2011 kl. 09:07

    • Roggan: Har inga planer på det. Jag tänker vara en böld ii arslet på henne tills hon skärper sig

      14 april, 2011 kl. 01:20

  10. Gun

    Vad dåligt, är det brist på resurser som gör att de måste prioritera? Man borde få hjälp i tid, det skulle alla tjäna på. Dessutom är det omänskligt att tvingas bära såna problem helt ensam..

    13 april, 2011 kl. 09:06

  11. Ofta kan det vara så att dom som inte skadar sej är dom som mår sämst. Ju sämre du mår desto mer håller du det för dej själv.

    Men visst är det fördjävligt att det inte finns mer hjälp för oss vuxna att få.

    Kramar

    13 april, 2011 kl. 08:20

  12. Det är ju inte klokt att det måste gå så långt innan man kan få hjälp! Var tog det förebyggande arbetet och hjälpen vägen? Skit är det! Kramar

    13 april, 2011 kl. 07:30

  13. Så jobbigt att inte få nån hjälp förrän det har gått alldeles för långt…
    KRAM!

    13 april, 2011 kl. 06:32

  14. Hanna Fridén skrev om det på sin blogg för ett tag sen, att det ibland påstås att det går mode i psykiska sjukdomar och att tjejer skär sej för att det är trendigt. Men den som inte skadar sej själv allvarligt får ofta ingen hjälp! Så det är ju inte konstigt om ungdomar som mår dåligt i desperation skär sej själva.

    13 april, 2011 kl. 04:52

  15. Det är ju fruktansvärt att det måste gå så långt som till självmordsförsök innan man får någon hjälp.
    Måtte man aldrig hamna i den situationen.
    Kram på dig!

    13 april, 2011 kl. 02:55

  16. Att vuxenvärlden sviker såväl barn som vuxna har vi minsann fått erfara. Jag hoppas att det blir bättre för dig och er. Önskar så att jag kunde svänga förbi dig till påsk, men jag får väl hålla mig till småvägarna nu när däcken är som de är…

    Kramar i massor!

    13 april, 2011 kl. 02:01

  17. Någonting som egentligen inte har (men ändå delvis har) med detta inlägg att göra, är en händelse jag kom att tänka på!
    Det var en som blev sur på mig (detta var på 1990 talet), så han lämnade ut min mammas telenummer till kreti och pleti, och det ringde hos mamma i tid och otid. Min syster gick med mamma till televerket och fick ett nytt ”HEMLIGT” nummer, för att det skulle sluta ringa i tid och otid! Ca en vecka senare kom jag till min mamma som vart helt förtvivlad, när jag frågade om det inte var skönt att slippa ringandet i telefon hela tiden. Plötsligt ringde telefon, och jag svarade och vart flyförbannad. Frågade damen hur i helvete hon kunde ringa min mamma’s nya hemliga nummer.
    Damen frågade mig om jag visste vad det var för ett nummer min mamma hade fått som ”HEMLIGT”. Naturligtvis hade jag inte det, men tackade damen för upplysningen.
    Sedan ringde jag upp Televerket och då var jag riktigt fly farbannad så in i Helvetia!
    Jag frågade hur i helvete man kan ge en som vill ha stopp på ringandet (i tid-och-otid9, ett nummer som ska vara hemligt, men där det ringer dygnet runt istället. Min mamma hade fått det gamla numret till ”Föräldra Föreningen mot Narkotika!, då de just bytat nummer.

    13 april, 2011 kl. 01:26

  18. Jag förstår att det är jobbigt med tonåringarna. Så var det litegrann för mej också, men inte att de slogs eller så. Det var mest muntligt kiv och bråk. Jag hoppas för din del att du får hjälp, nu när det behövs.

    Kram/Gilla

    13 april, 2011 kl. 01:23

Kommentera

