Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Att vara förälder men inte räcka till!!

Man har vissa ansvarsområden som förälder. Några av dem är b la

* att visa o ge kärlek

* att uppmuntra dem när de gör bra saker.

* att vara en böld i arslet på dem när de gör dåliga saker. Att störa ett dåligt beteende så gott det går.

* att föregå med gott exempel

Tycker så jävla synd om alla föräldrar som har det långt värre än mig. Vilken jävla hjälp de får av samhället… Klarar de det inte själva känns det nästan som hoppet är ute. Då de i allra flesta fall står med bördan själva är det upp till dem o barnet om man orkar det hela vägen och att barnet verkligen vill. Och att barnet verkligen vill är en utopi i de allra flesta fall.  Den oro o frustration många känner är långt ifrån hanterbar. Jag kan säga mig veta till stor del för trots att ”mitt fall” är milslångt från vissa andras så var/är det så jag känner. Man ber om hjälp o det är veckolånga utredningar som ska till, man är inte välkommen på en del instanser osv.  Och då får jag väl ändå räkna mig till ”de lyckligt lottade” som redan var i rullarna o därmed hade kontakterna!!  Många föräldrar törs inte ens ”tvinga” med sig barnen hem av rädsla för en polisanmälan om våld eller i värsta fall försök till  kidnappning. Problematiken inom detta område är ganska så stort har jag förstått.

Häromdagen blev en lärare fälld för misshandel på en skola här i Linköping. Han hade satt sig på eleven o hållit fast honom. Lite för brutalt tydligen. Till saken hör att barnet går på en specialskola för aggressiva tonåringar. Eleven fick 40 000 i skadestånd. Vilket jävla rättsystem vi har va?! Där kan man verkligen snacka om att belöna ett dåligt beteende för jag tror ju inte att läraren satte sig på honom o höll fast honom utan anledning!! Att ta till våld är aldrig försvarsbart men under vissa omständigheter kan det dock vara förståligt.

 

Vuxenvärlden sviker både barnen o de vuxna!!

 

Jag har gjort ett flertal inlägg där jag skrivit om att vuxenvärlden
 sucks om man är liten o behöver hjälp. Det gäller även för de vuxna!!
 Jag har fått så mkt kontakter med föräldrar som har problem med
 sina barn o den hjälp de får kommer alltid när det är försent verkar
 det som. Barn som hotar sina föräldrar o syskon med stekpannor o
 div tillhyggen, som skriker o är allmänt hysteriska,går inte till skolan,
 gör som de själva vill och vill inte veta av några konsekvenser för vad
 de gjort. Föräldrar som åker o letar efter sina barn o hittar dem påtända
 i div knarkarkvartar..  Och hjälpen för de vuxna är oftast nada.
 De förväntas orka med att ha det så här;
”Du, det är fler som har det såhär” o ”de växer ifrån det” är populära ord.
 Kontaktar de BUP får de ofta frågan om barnet har försökt ta livet av sig
 eller åtminstone skurit sig o har de inte det är de inte välkomna dit.
 
 
 Jag tycker att jag känner mig som Don Quiote ibland o slåss mot väderkvarnar
men  dessa föräldrar lever verkligen i helvetet.
Jag kan förstå att de ger upp lite när den hjälp de så desperat försöker få aldrig kommer…
 

P.S Kopiera gärna texten i blått o lägg upp på era bloggar. Kanske vi kan göra ngn myndighetsperson uppmärksam på problemet o i bästa fall skapa en debatt. Det  är ju inte så troligt men det kostar inte mkt att försöka.

 
 
Somliga tycker att jag är stark som orkar med det här o mkt annat men
 det  är inte många som reflekterar över varför man är så stark. Det har
 sitt pris  o jag har betalat det om och om igen!! Jag har varit med om
 det mesta. Saker  som jag inte ens skulle önska min värsta fiende, vissa
 saker som man oroar sig  att ens barn ska råka ut för. Det finns så mkt
 lustigt folk därute o som tonåring är  man många gånger ganska naiv.
 

Samhället o den sk vuxenvärlden svek mig ngt så grymt när jag var barn. Och jag kan ärligt säga att jag tycker den sviker som vuxen också!!

 

14 svar

  1. Sådant här får en att inte vilja ha barn..

    19 april, 2011 kl. 08:25

  2. Jo

    Jag tycker din ide är strålande! Jag tycker verkligen vi skall försöka få igång en debatt, vilken myndighetsperson skall vi kontakta? Hur skall vi mer gå tillväga…Jag skalla försöka puscha gör att så många som möjligt skallakopiera ditt inlägg och sprida vidare!
    Vi behöver en förändring nu!

    19 april, 2011 kl. 12:59

  3. Det där med att folk undrar hur man orkar. Man bara gör det, det handlar om ens barn och då orkar man oavsett om man gör det eller inte.
    Men det är fasen att dom inte lyssnar när man ber om hjälp. Som förälder känner man sitt barn bäst, oavsett vilken utbildning dom andra har.

    Kramar

    15 april, 2011 kl. 04:25

  4. Jag blev nog en bra förälder kanske p.g.a. av mitt hårda liv i ungdomen. Visste hur man skulle tackla problemen rent av innan de dök upp. Idag får man ingen backup av de styrande som ska hjälpa en. Kramiz

    15 april, 2011 kl. 04:10

  5. Svar: Drar dom dej i håret? Kan jag inte tänka mej. Det måste vara du själv som gör det i ren förtvivlan.

    Kram/Gilla

    15 april, 2011 kl. 04:06

  6. Jag står lite vi sidan av och ser på hur man inte alltid får hjälp eller rätt hjälp och det är ju skitjobbigt! Att komma så långt att man söker samhällets hjälp är ju bara det ett stort steg!

    Massor av kramar och tankar!

    15 april, 2011 kl. 01:57

    • Tofflan: Systemet är fel uppbyggt

      15 april, 2011 kl. 04:09

  7. Det är så mycket som blivit snedvridet i skolans värld… Att en lärare tar till drastiska åtgärder visar ju på att det finns orsaker – självklart tycker jag. Sanningen är att lärare inte kan tillrättavisa en elev utan risken för anmälan om misshandel – och eleverna utnyttjar det till max! Sjukt sjukt sjukt!

    15 april, 2011 kl. 12:59

    • Bara Jag: Det finns inte ord för hur mesigt det har blivit ”tack vare” att vi försöker skydda våra barn för allt. Visst det är bra att vi har det system vi har men nån jävla måtta får det ju faktiskt vara

      15 april, 2011 kl. 02:34

  8. Det är ofattbart att ett dåligt beteende så att säga belönas genom skadestånd och lärare och andra vuxna blir alltmer passiva i rädslan över att bli anmälda. Det är inte klokt.
    Kram.

    15 april, 2011 kl. 12:40

  9. Du har så himla rätt! Jag förstår bara inte hur du orkar med allt.

    Att en elev ska få bära sej åt hur som helst och sen få skadestånd när läraren försöker tillrätta visa honom är oförståeligt. Eleven måste ju också ha varit aggresiv. Hade han också fått betala skadestånd till läraren tro?

    Svar: Det var ju roligt att du tyckte om mina bilder från Kos. Nog kommer du väl ihåg att det är en vacker ö/stad?

    Kram/Gilla

    15 april, 2011 kl. 10:01

    • Gilla: Jag har härdats i hela mitt liv. Det har nästan alltid varit ngt

      15 april, 2011 kl. 11:25

  10. *Applåderar*

    Jag har, som du vet, ett strulande barn. Inte någon gång har man lyckats ”fånga in” honom, allt har hittills handlat om frivillighet med påföljd att han inte velat gå till BUP, soc eller vad det nu handlat om. Jag kan inte bära dit honom. Jag har ett flertal ggr bett om ett LVU men tydligen är hans problem inte tillräckliga. Nu är han myndig och jag har ingenting alls att säga till om…. Försöker samla ihop krafter att vräka honom hemifrån. Det värker i mitt hjärta men på sikt finns det inget annat att göra. Jag har varken lust eller råd att försörja en drönande 18-åring som varken jobbar eller går i skolan. Och pappan, tja, han är upptagen på sitt håll och couldn´t care less. Han väntar sitt 4:e barn nu i maj men orkar inte bry sig om de 3 han redan har.

    Styrkekramar! 🙂

    15 april, 2011 kl. 09:57

    • Nurse Rached: Jag lider verkligen med dig. Den totala maktlösheten… Här är de dock ganska pigga på att ge folk under 16 år LVU

      15 april, 2011 kl. 10:17

Kommentera

