Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Respekt för människan!!

Jag hade en djup diskussion med en av A-lagarna förra veckan. Han berättade om grannar o div annat folk som inte hälsar på honom just pga att han tillhör den eliten… Ja man går ju inte runt o hälsar på alla man ser men i det här fallet rörde det sig om folk han träffade på dagligen. Ska det vara så svårt att säga ”Hej” till en annan människa!? Varför anser en del av oss att vi är mer värda än dessa människor o deras tragiska öden? Det är ju inte utseendet som räknas utan hjärtat o hjärnan. Det finns ju människor med välbetalda yrken o fint yttre som är så jäkla fula som personer att de inte är värda skiten under skorna ens o i mina ögon står då en av människospillrorna högre i kurs om de har ett hjärta!! Att  säga ”Hej” o prata lite tillhör allmänt folkvett tycker jag o det säger ganska mkt om vilken respekt o empati man har för människan..

.

17 svar

  1. Ma

    Jag måste vara underlig svensk tjej. Jag brukar prata och hälsa på alla som jag känner och träffar. Med undantagen sådan som de jag verkligen är ovän med samt en och annan som jag inte har kännt igen utseendemässigt och det kanske var ett tag sedan jag mötte sist. Det är nog en del som inte riktigt kan förlika sig med vad det blev av folk i sin omgivning….

    30 maj, 2011 kl. 07:11

  2. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte hälsade på folk jag träffar ofta, plus alla grannar.

    28 maj, 2011 kl. 09:44

  3. Grrr…klart att man ska säga hej.
    Jag hejar på allt och alla.
    Kram på dig!

    28 maj, 2011 kl. 08:37

  4. maskrosen

    ´Ett helt klockrent inlägg! =)

    27 maj, 2011 kl. 10:46

  5. hoppas du har en härlig fredag

    27 maj, 2011 kl. 09:42

  6. Den vanliga Svensken tycker det är obehagligt med alkolister, tyvärr. Inte alla är så trevliga som den du träffade. Vissa kan vara lite väl på och då blir det oftast lättare att undvika alla. Vilket kanske inte är så respektfullt. Alla är vi människor med olika bakgrunder..

    Kramisar

    27 maj, 2011 kl. 08:41

  7. Jag är dålig på att hälsa, med det gäller alla oavsett vilken liga man tillhör. Grannarna får ibland ett kort hej, men inte mer… jag är inte så social av mig. Haha!
    Eller jo, en granne hälsar jag alltid på (och pratar med) men det är för att hon har en hund jag gillar!

    27 maj, 2011 kl. 05:52

  8. Jag har flera kamrater från skoltiden som sitter på bänken och jag pratar alltid med dom. Jag önskar dig en Trevlig Helg nu.

    27 maj, 2011 kl. 05:25

  9. Ja den finns och hyra, det gjorde jag! Så spring och hyr 🙂

    27 maj, 2011 kl. 04:40

  10. Säga hej det klarar vi av, men att prata lite det går sämre. Attans, måste komma igång med spanskan igen!
    🙂

    27 maj, 2011 kl. 03:52

  11. För mig är det självklart att hälsa på folk, skit samma vem det är! Kram

    27 maj, 2011 kl. 01:33

  12. Håller med dej helt och hållet 🙂
    Kram

    27 maj, 2011 kl. 12:47

  13. Många gånger ger det mycket att prata med A-lagare, de har levt och lever ett hårt liv och de har mycket att säga. Gripande levnadsöden, man får sig en tankeställare när de berättar varför de har hamnat i den sitsen….

    Svar: Exakt. Kommer för övrigt att granska FSS, alltså Försvarskåren Sveriges Självförsvar. i nästa inlägg. Antingen blir det idag eller på söndag, vet inte hur jag ska lägga upp det hela än, ska bli en objektiv granskning.

    27 maj, 2011 kl. 11:32

  14. Instämmer helhjärtat. 🙂

    27 maj, 2011 kl. 11:19

  15. Intressant ämne! Kolla in veckans fråga hos mig… Jag är skittrött på att mina grannar inte hälsar – en DEL av dem, vill säga. Löjligt! Jag är den jag är.

    Kram pårej!

    27 maj, 2011 kl. 10:20

  16. Så är det ju. Människorna med fasad visar en helt annan sida om man skrapar lite på ytan. Ett stort hjärta oavsett samhällsskick är det som bör värderas snarare än det yttre. Tyvärr är det inte så. Alltid.

    27 maj, 2011 kl. 10:13

  17. Jag håller med, det kostar inte så mycket att vara vänlig. De är väl rädda att andra skall tro illa om dem för att de hälsar. Konstiga människor finns det 😛

    27 maj, 2011 kl. 09:37

Kommentera

