Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

FN:s Barnkonvention

Barnkonventionen i förkortad version

Barnkonventionen, eller FN:s konvention om barnets rättigheter som den egentligen heter, består av en inledning och 54 artiklar. Här är några av dess punkter

  • Ett barn är varje människa under 18 år.
  • Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
  • Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.
  • Staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen. När det gäller barnets ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ska staten utnyttja det yttersta av sina resurser.
  • Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och ska vägleda barnet då han/hon utövar sina rättigheter.
  • Varje barn har rätt att överleva och utvecklas.
  • Varje barns rätt till privatliv ska respekteras.
  • Staten ska ta ansvar för massmediers roll när det gäller varje barns tillgång till information.
  • Båda föräldrarna har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling.
  • Varje barn har rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa och rätt till sjukvård. Traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa ska avskaffas.
  • Staten ska göra regelbunden översyn av situationen för ett barn som är omhändertaget av myndigheterna.
  • Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard.
  • Varje barn har rätt till lek, vila och fritid.

Ja tjena, Någonstans har vi brustit ganska rejält o har gjort det i många år men nu har det verkligen gått käpprätt åt helvete. Barn i Sverige ska inte behöva vara utan mat,kläder,cyklar o en o annan semester ett par mil bort!! Det är fruktansvärt o vi som inte sitter i samma sits själva har nog jävligt svårt för att förstå att det kan vara såhär. Visst har jag det inte alltför fett men det är milslångt ifrån detta tack vare min pappa.

Utdrag ur Barnfattigbloggen:

”En dag följde jag med pappa till socialen, vi hade ett möte som jag knappt ens minns något utav, jag minns bara att jag var hungrig eftersom brödet var slut på morgonen och att jag därför inte fått i mig någon frukost. Jag minns hur de fina damerna satt där och förklarade att de inte kunde skriva ut någon check till pappa för matpengar (varför minns jag ej).

Jag reste mig upp och sprang ut med tårar, en av damerna följde efter mig (jag hade haft möten med henne ensam tidigare). Jag förklarade hur situtaionen var, då jag var i panik eftersom jag insåg att det var långt kvar till kyrkan skulle ha öppet igen.

Hon tog med mig till Ica och bad mig att fylla två korgar med mat, inte bara bröd, utan även smör och ost! Det jag minns bäst från den dagen var när vi stod i kön till kassan och hon slängde i ett paket med glass, ”Gammeldags Vanilj” i varukorgen, min och pappas favorit. Då bröt jag ihop, rakt upp och ner vid kassan på Ica, av ren lycka. Och pappas min när jag kom hem med två fulla kassar med mat, och hur vi sen satt och drack kaffe och åt vaniljglassen medan vi spelade skitgubbe (kortspel), sitter fast på min hornhinna än idag, det var utan tvekan en utav mina lyckligaste stunder i livet.”

Finns det fattiga barn i Sverige?

Enligt Rädda Barnen lever 220 000 barn i fattiga hem.Det är mer än vart tionde barn.

Det här handlar inte om rätten till en ny Iphone eller dyra märkesjeans. Det handlar om barn som stängs ute från fotbollsträning för att skorna är för dyra, barn som inte kan följa med på skolresan eller ens äta sig mätta hemma. Är det okej i framgångslandet Sverige?

5 svar

  1. JO

    Jag klarar verkligen inte av läsa barnbloggen, jag får så ont i hjärtat och jag får sådan ångest. Det skall inte vara så här, DET SKALL INTE VARA SÅ HÄR ÅR 2011 I I LANDET SVERIGE! Va fan hände?
    Jag blir så fruktansvärt upprörd när jag har läst i den bloggen.
    Det är inte klokt, det är inte sant…..Húr kan de vara sant?

    9 juni, 2011 kl. 07:57

  2. Oj fasiken.. Är det så många barn som lever i fattiga hem. Sverige är på väg nedåt. Med en väldans fart. Önskar man kunde göra mer. Men man vet ju inte vad man ska göra??

    8 juni, 2011 kl. 06:34

  3. Vi har ibland inte haft pengar till mat. Det går ju an när det bara är vi två vuxna, mennär vi har fyra munnar till att mätta har det varit tufft. Fast på nåt sätt har vi lyckats få ihop det. Fråga mig inte hur. Tror min fästmö är en fena på att trolla med knäna.
    Semester utomlands har jag inte varit på sen 1996. När jag jobbade hade jag inte tid, nu när jag har tid har jag inte råd. Visst är det bara så ironiskt…
    Kram!

    8 juni, 2011 kl. 12:19

    • Tofflan: Jag har inte heller varit utomlands sen -96 om man bortser från förra året men då var det ju pappa som betalade

      8 juni, 2011 kl. 09:12

  4. Jävla märkligt då att alla ensamma ”FLYKTINGBARN” (pojkar),
    som kommer hit är mellan 17 och 25 år gamla!

    7 juni, 2011 kl. 08:50

Kommentera

