Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Igår var jag varit jätteelak!! Fast omedvetet..

Vi var tvungna att gå på ett möte på råd o stöd hela familjen + Uffe. Lämnade då bort valpen till mamma. Mötet tar en timma så allt som allt var vi väl borta i 1 timma o 20 min. Shabba blev överlycklig när jag kom för att hämta honom o hoppade o slickade mig i ansiktet. Sen började han bita mig i armen. Filip har haft lite problem de senaste dagarna med att han bits o morrar åt honom. Idag rannsakade jag mig själv- han blir så när han är uppstressad. Det måste ha varit väldigt stressande för honom när vi åkte o lämnade honom hos mamma. Stackarn!! O när han hoppar på Filip blir Filip arg o börjar fya o tar tag i örat på honom.

Problemet med när jag lämnar honom går väl att komma tillrätta med på ett bra sätt. Man kan ju vänja honom lite mer succesivt men att han hoppar på Filip o biter i kläderna o morrar vet jag inte om man ska lägga ner honom på rygg o hålla fast honom eller om man ska köra den mer mjuka varianten och hålla honom i ”ryggsäck” tills han lugnat sig.Eller om man ska förpassa honom till köket. Även mig har han hoppat på några gånger men inte lika aggressivt o inte lika ofta. Och så biter o drar han i handukar men då säger jag bara till o belönar med godis när han släpper. Förhoppningsvis får vi svaret på valpkursen som startar den 16/7. Eller är det någon av er som vet?

Hur vet man att man har en aggressiv hund med låg retningströskel? Bara för att han håller på så här som valp behöver det väl inte betyda att han gör det som vuxen? Och hur ska man förbättra sitt ledarskap?

10 svar

  1. Valpen är inte så gammal va?

    Det sista JAG skulle göra är brotta ner min hund, det gör bara att hunden mister sitt förtroende för dig.
    har man en valp som hoppar på en och biter på en så måste man lära valpen att inte göra så.
    Jag gör alltid så om hunden hoppar att jag tar i hunden och tar ner den upprepande gånger så att det blir tråkigt för hunden att hoppa.
    Bits den så gör jag lite samma sak, jag tar ett tag vid hundens skinn på kinden (absolut inte hårt) och sen tydligt tar bort den från bitandet.
    Ge hunden en leksak att leka med tillsammans med personen den bits med.

    Läste om att du hade problem att få på kopplet på hunden när du ska ut, här behöver du lära hunden vad du förväntar dig av den , han är liten valp och vet inte att han borde sitta still när kopplet ska på. När han sen är kissnödig är inte rätt stund att träna på att sitta stilla, gör det när han är nyrastad. Lär honom att sitta och sen sitta och stanna kvar.
    Behöver du ha honom kopplad när han ska ut och kissa?
    Det bästa är att kunna ha valpen lös så han vill följa med dig, ta med godis och belöna honom när han uppmärksammar dig ute.

    Vilket inlägg.. jag tror att man ska lyssna på sin egen känsla och passa sig för att lyssna för mycket på andra människor.
    Man kan aldrig säga hur man ska uppfostra en valp, absolut inte om man inte har träffat den.

    Lycka till =)

    9 juli, 2011 kl. 11:09

  2. Det viktiga är att inte tillåta det alls, för det är ofta något som utvecklas till aggresivt beteende i framtiden. Nonchalera honom, vänd ryggen till gång på gång, gå därifrån, titta inte på honom, prata inte med honom. Uteslut honom liksom från gemenskapen. Sen så gäller det att ni inte gör någon stor grej av att komma hem, hälsa inte översvallande med ljus, glad röst, gå bara in, förbi honom och hälsa sen, när han har lugnat ner sig men gör det lugnt, bara klappa honom lite på ryggen. Det viktigaste med uppfostran av valp är att vara konsekvent, det man inte tillåter ena dagen tillåter man aldrig och bit i kläder, hopp och så är absolut förbjudet.
    Men han måste så klart lära sig vara ensam, börja med korta stunder på 10 minuter, se till att han är nyrastad och har tuggben och vatten. Begränsa hans utrymme om han verkar orolig, kanske köket med en grind istället för stängd dörr. Gör ingen stor affär av att ni går utan säg bara att ni kommer snart och gör garanterat ingen stor affär av att ni kommer hem utan öppna bara grinden och släpp ut honom. Början han hoppa, vänd ryggen till, tyst. Öka sen gradvis så kommer det att gå bra!
    Oj, vad långt det blev, hoppas det hjälper!
    Kram

    7 juli, 2011 kl. 08:23

  3. Är helt övertygad om att ni kommer få svar och hjälp med allt ni vill på valpkursen. Det är kunniga personer som anordnar. Skriv upp och ta med allt du vill fråga. Så du inte missar något. Det finna en lösning på dom flesta problem. Det gäller bara att vara konsekvent.

    Sv. Grattis till vinsten.. Äran!! 🙂

    Kramisar

    6 juli, 2011 kl. 08:52

  4. Jo

    Det låter som att du har fått tag på en tuff liten kille som helt klart har stake i säg, men som sagt det är bara en valp och han klarar inte av hur mycket som helst, är ni för inkonsekventa mot honom så blir det problem, en valp behöver trygghet och han skall veta sin plats längst ner i flocken. Är du osäker i din ledarroll? Problemet med ovana hundägare är att dom vet inte hur eller vad dom skall göra och et är heöt naturligt, ingen vet om man aldrig prövat förr men då skall man också skaffa en hund som passsar familjen och Shabba har något fåt väldiggt mycket schäfer i sig,. Pröva inte med dom allt för avancerade grejerna, ryggsäck är bra men då skall man veta varför hur och när. Börja istället med tanken vad vill jag ha för hund och hur skall jag nå dit, jag antar att du vill ha en lugn hund som som inte bits. Stolpa upp i vilka situationer biter han och varför? Är han glad? Blir han frustrerad? Det är svårt att få in allt i en kommentar, skall vi börja mejla istället?

    6 juli, 2011 kl. 08:48

  5. Tillägg: Såvida inte din son beter sej hotfullt mot valpen så är morret förmodligen ”lek-morr”.

    6 juli, 2011 kl. 02:37

  6. Att hålla ryggsäck är ju ganska meningslöst om han fortsätter bitas då, men att hålla fast honom tills han lugnar sej är nog ändå en bra idé. När Mary var liten bebis fick vi ibland hålla henne i ett riktigt brottargrepp tills hon blev lugn… första gången vi gjorde det tog det en kvart innan hon lugnade sej! Men sen gick det iaf fortare. Du kanske får pröva dej fram lite tills du hittar ett grepp som funkar.
    Risken med att ta i örat eller nåt annat som gör ont på valpen är också att han kanske blir ännu vildare och tokigare. Eller att han så småningom vänjer sej vid det onda, så att man i framtiden måste hitta nåt ännu ondare tag för att han ska lyssna…

    6 juli, 2011 kl. 02:36

  7. Jag tror inte alls att er hund är aggressiv. Och om en hund är det märker man det ganska fort. Upplever ni att han är domenant? om det är så, måste ni ta ner honom en gång för alla. Våran förra hund var väldigt domenant ( Schäfer) redan som valp, och då vara det bara att bruta ner honom på en gång och tala om vem som är ledaren! Men jag vet… det är inte lätt!
    Och ni kan ju alltid låna böcker och läsa om just detta problemet, det gjorde jag!
    och en valp kurs blir perfekt! 🙂
    Kramen♥

    6 juli, 2011 kl. 12:04

  8. Oj, det där är svårt. Jag hoppas och tror att det är för att han är valp.
    Jag/vi tillrättarvisar Alvin genom att nypa honom i nackskinnet och förpassa honom att ligga/stanna där vi vill att han ska vara för att ”skämmas”. Du gör rätt i att belöna med godis så fort han gör som du vill. Sen biter tillsägelser mer på vissa än på andra hundar, en del kryper ihop bara man höjer rösten, andra hundar behöver även fysisk tillrättavisning – då förstås aldrig slag, men väl nyp över nacken så som tikarna uppfostrar sina valpar. Hoppas valpkursen ger er alla svar – de brukar vara riktigt bra och så kan man ju fråga på hur mycket man vill och behöver.
    Kram.

    6 juli, 2011 kl. 11:47

  9. Är du säker på att hunden är aggressiv när han morrar eller är det ett lekmorr.
    Hundar låter olika på morret också.
    Det är mer jobb med valpar än man tror.
    Han kommer att bita ett tag till tills han lärt sig att han inte får göra det med ordet nej. Lär Filip att han också ska säga det på rätt sätt.
    Är man stressad märker hunden sånt och beter sig också därefter många gånger.

    Lycka till 🙂

    6 juli, 2011 kl. 10:36

    • MICKAN: Har bara hört ett morr så jag vet inte säkert. därmot vifar han på svansen o han visar inte tänderna så jag tror inte att han är aggressiv utan bara försöker ta tilbaka ledarskapet

      6 juli, 2011 kl. 11:43

Kommentera

