Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Jag trodde i min enfald…

att Shabbas bitproblem började upphöra. Det har varit mkt bättre i två dagar nu men igår var vi ju borta o träffade en vuxen labrador o idag kan han ju ha varit så seg sen gårdagens bus. I alla fall åkte jag till affären förut o var borta i 2 1/2 timme. Min dotter var då hemma med honom. Det gick ju bra förut när jag jobbade men nu har han tydligen vant sig vid att jag är hemma… Han blev helt skogstokig när jag kom hem. Först var det bara glada hälsningar o jag tog det lugnt med mitt sätt att svara honom så jag spelade inte upp honom (inte medvetet iaf) men sen började bitningarna o morrandet. Emotionell stress?

 O igår träffade han en annan hanhund som sagt o han är 9 år. Han lade tassarna på hans rygg o sen juckade han även mot honom. Har läst att bägge delar är ett tecken på att försöka vara den dominanta.Hur vanligt är det att en valp försöker vara den dominanta gentemot en vuxen hund?   Och sedan har jag även hört nu när jag tänkt på det att polisen aldrig väljer den valp som leker o stojar mest utan den som går undan. Och det gjorde Shabba. Finns det ngn med polishund som eller liknande som läser detta?Ska de aktiveras annorlunda? Hur ska jag lägga upp det då?  Har ni några tips o råd hur jag ska förfara? Har även läst i kontaktkontraktet att det är först i lugna miljöer de kan lära sig slappna av.. När vi har varit i Sturefors-badet bland 100-tals människor tar han det lugnt (ja han t om somnar) likaså vid bilkörning eller om vi är på stan eller nåt. Och han bits aldrig.. Men det gör han hemma. Och han har väldigt svårt för att göra ingenting  hemma. Först trodde jag att han var understimulerad sen överstimulerad. Nu vet jag varken ut eller in!!  RÅD!!!

Hur ser en vanlig aktiv resp. inaktiv dag ut för er som har hundar?

P.S Vi har gjort så lite som möjligt med honom idag för att han ska vila upp sig ifrån gårdagen

Här är en del av de bra saker han gör:

https://kloppan.wordpress.com/2011/07/10/min-shabba-ar-jatteduktig-men-det-som-gar-bra-skriver-man-val-oftast-inte-om-for-dar-behover-man-inga-rad/

16 svar

  1. Jo

    Jag tycker också du skall ta det lugnt, han är helt normal och är som en valp ska vara! Jag förstår att det är jobbig men valpar är jobbiga, speciellt någon som hat så mycket hund i sig. Läste ovan om kontaktövningar, det är super bra kör på det och motion mer behöver han inte, lek och bus men helt på dina egna villkor. Det kommer bli super bra=)

    15 juli, 2011 kl. 02:09

  2. Jag är helt övertygad om att du kommer hitta ditt sätt att uppfostra din nya familjemedlem på. Alla hundar är olika. Det där med Juckandet gjorde Doris med. Hon gör det fortfarande jämtemot andra hundar. Att träna mycket med voffsingen är bra. Gärna att hela familjen gör det så den lär sig lyssna på er alla. Men i övrigt så tror jag ni kommer greja det der alldeles utmärkt. Ha inte så bråttom bara..

    Kramisar

    14 juli, 2011 kl. 09:47

  3. Att han bits kan kanske bero på att det kliar i tänderna. Hundar liksom barn byter sina mjölktänder. Annars tycker jag att du har fått många goda råd.

    Tack för kommentaren hos mej.

    Kram/Gilla

    13 juli, 2011 kl. 09:48

  4. Jag håller med Kerstin ovan, han är inte så gammal än och har gott om tid att hinna lära sig det han ska lära sig. Valpar är lite som barn – kan inte ta in vissa saker och kan ha svårt för att lära sig vissa saker innan en viss ålder…

    Kram!

    13 juli, 2011 kl. 09:47

  5. Kerstin

    Hej Tänkte ge dig några tips. Träna inte speciellt mkt med honom. Kör kontaktövningar typ håll en godis så han ser, säg inget låt honom inte få den förrän han tittar på dig. Lägg godisen på golvet försöker han ta den så lägg handen över. Minsta blick på dig så får han ta den. Ute kan du köra inkallning under lek. Gå o göm er så får han leta. Men som sagt det behövs inte långa stunder. Men det viktigaste är kontaktövningar. Det har du tillbaka när han blir äldre. Beröm alltid när han tar ögonkontakt.

    13 juli, 2011 kl. 09:15

    • Kerstin: Tack för tipsen.Började faktiskt att köra konaktövningar igår efter att ha sett ett klipp av Fredrik. Shabba fattade det där med godiset på golvet ganska direkt. Men han försökte ju utan ögonkontakt idag ifall det skulle gå 🙂

      13 juli, 2011 kl. 09:31

  6. full fart hör jag, ser fram emot fler bilder på vovven 🙂

    13 juli, 2011 kl. 08:46

  7. Kerstin

    Att jucka är inte dominans det är en överslagshandling. Det blev lite för mkt för honom helt enkelt. Att han biter o kampar beror på att han är valp o leker. Jag tycker att du ska ge honom mat innan ni äter för då är han inte hungrig o slipper tigga. Att be honom vänta innan man låter honom få sin mat är bra för honom då lär han sig kontroll. Men det har inget med dominans att göra. Skippa det tänket så blir det inte fel. Det är gammal okunnighet som hänger kvar hos folk. Du måste lugna ner dig lite han är bara 11 veckor. En sån liten valp behöver inte så mkt. Gå ut o sätt er o låt honom springa o leka i sin takt. Gå till samma ställe varje gång när ni rastar honom.

    13 juli, 2011 kl. 08:11

    • Kerstin: Tack det känns som jag gör allt fel men det kan ligga lite i det du säger. Att det är jag som ska varva ner o inte hunden…

      13 juli, 2011 kl. 08:17

      • Kerstin

        Ja Jag tror du slog huvudet på spiken. Ta det lugnt det är inget fel på din valp.

        13 juli, 2011 kl. 08:22

      • Kerstin: Det känns kanonbra att du säger så. Tack. Du har räddat min dag

        13 juli, 2011 kl. 08:24

  8. Knepigt med vovvar ibland, jag hade nog också tänkt att han var understimulerad…men jag förstår att du redan testat detta…Kramiz

    13 juli, 2011 kl. 05:04

  9. Säg till honom medetsamma han visar dominant beteende. En hund ser familjen som en flock och får inte börja avancera i rang. Börjar han dra och skall fram till andra hundar, så ta tag i kopplet och dra in honom bakom dig så du visar att det är du som går fram och hälsar först. Tillåt inte att han börjar sprätta när han kissat eller bajsat. Han gör detta för att sprida sin egen lukt.
    När ni äter hemma så ge honom mat efter att ni själva ätit, då förstår han lättare att han står lägst i rang och skall lyda alla i familjen. Har du problem, så ta kontakt med en brukshundsklubb i närheten. Dom brukar anordna valplydnatskurser. Underhåll sen detta, när han börjar bli könsmogen kan han vara lite extra besvärlig.

    13 juli, 2011 kl. 12:55

    • kajsalisa: Vi börjar på kurs på lördag. Han går inte fram till andra hundar än o han sprätter inte med sitt kiss o bajs. När vi äter så äter vi först

      13 juli, 2011 kl. 07:13

  10. Jag är väl inte rätt person att uttala mej i en sån här sak. Men jag ville bara skicka en hälsning om att det nog ska gå bra så småningom.

    Kram/Gilla

    12 juli, 2011 kl. 10:38

  11. Du ska köra full rulle med honom så han är mör!
    🙂

    12 juli, 2011 kl. 10:23

Kommentera

