Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Jag behöver råd!!

När Filip var på kollo lyckades Emelie o jag att få ur Shabba hans bitande o morrande o det flöt på perfekt i stort sätt. Men nu har han ju varit hemma sen i tisdags och idag började det igen. Värre än någonsin!! Som tur är sover barnen borta idag så han får lite lugn o ro… Och på tisdag åker de till London o är borta till söndag.

Det började  redan på valpkursen när jag skulle träna inkallning med honom. Visst han kom när jag ropade men sen gick det överstyr för honom. Han började hoppa, morra o bita mig o så lät han sådär som arga hundar gör (kan inte ordet för det men om jag jämför med katten: som han fräser när han är arg).  Och igårkväll så ”bjöd” han upp/utmana Petra till lek. Först skällde han för att sedan lägga sig i lekposition. Vad betyder det?

O efter att hon åkt hem så blev han helt vildsint o sprang o hoppa på mig o bet mig och lät sådär argsint igen. Vi säger NEJ med bestämd röst, försöker ge honom leksaker att bita i istället (har funkat när Filip var borta).  Har två möjliga scenarion:

* Att Filip stressar upp honom

                        eller

* Att Emelie o Filip har så väldans svårt att komma överens så jag går in o medlar vilket zusammen leder till att han blir uppstressad.

              Eller en kombination av bägge.? Vad kan jag göra? Vad kan man göra när hunden inte lyssnar o man inte ska ge fysiska svar eller stänga in honom i ett annat rum? Och jag förstår inte varför han hoppar på alla i hans närhet då o inte bara barnen? Ska jag skicka barnen till ngn hundinstruktör så de får lära sig?

Har pratat med barnen om att vi inte kan ha honom kvar om de fortsätter så här. Dels är det synd om hunden o dels får vi en hund vi inte kan kontrollera för deras aggressivitet gentemot varann om hunden smittar av sig på Shabba.Har ni några tips som rör Shabba eller är det bara barnen som måste ändra sitt beteende?

13 svar

  1. Jag tror kanske att hunden kan ena familjen men det innebär att barnen får ta sitt ansvar och lägag ner att bråka och gå på valpkurser. Filip kanske ska sluta att leka med hunden helt och hållet ett tag? Sen känns det lite som att du borde lugna ner dig lite. Hunden är inte gammal, du har inte haft honom så länge. Måste finnas kunnigt folk där du bor som kan komma och titta på hunden och er.
    Men visst en trasig familj kan ju trasa hunden också.
    Jag kan ingenting om hundar men det finns gott om folk som kan. Di kan t ex fråga Metrobloggen.se/nicem. hon har 2 st rottisar som hon har stenpli på och hon är väldigt duktig och håller på med kurser och tävlar och grejar!

    25 juli, 2011 kl. 01:38

  2. Han låter som en helt normal valp med väldigt mycket motor 😀
    Kram på dig

    24 juli, 2011 kl. 11:29

  3. Båda dina teorier kan nog stämma. Dels kanske Filip tenderar att leka vildare med honom så hunden har lärt sej att bli vild och galen när Filip kommer, dels kan hundar tycka det är väldigt obehagligt med bråk i familjen. Kan hända att han jagar upp sej när folk bråkar och desperat försöker lösa upp situation med ”lek”, en lek som blir ganska galen och stressad eftersom valpen är så upprörd.

    Barnen kanske kan bli snällare mot varandra om dom förstår att dom riskerar att bli av med hunden om dom bråkar?

    Och jag tycker inte ALLTID det måste vara fel att sätta in en hund i ett annat rum… man ska inte vara så dogmatisk. Visst, gör man så i tid och otid och har det som nån sorts ständig bestraffning så kan ju hunden må dåligt och känna sej utfryst, men det behöver inte jämt vara fel. Om Filip och Emelie bråkar och du måste gå in och medla kanske det i just den situationen är bäst att först snabbt sätta undan Shabba så han slipper bli indragen i bråket. Men som sagt, om du märker att han går igång och blir galen när det är konflikter i familjen, försök att förklara det för barnen… det är väl främst dom som vill ha hunden?

    24 juli, 2011 kl. 11:28

    • D-possen: Tack för ditt svar. Har bett deras pappa ha de inatt med. Känns mkt enklare att försöka reda ut det lite när man bara har Shabba att fokusera på.Imorgon kommer de hem o packar o sen är de ju borta resten av veckan. kan kanske inte komma tillrätta med hela problemet men jag kommer väl en bit på vägen

      24 juli, 2011 kl. 12:49

  4. Håller nog med Veiken i detta fallet, Tyvärr!
    😦
    Han må vara ur gullig som helst,
    men en vacker dag han kanske biter ordentligt!
    😦
    Kram
    Stevie

    24 juli, 2011 kl. 09:46

  5. Fy vilka dåliga svar du fått. Jag tycker absolut inte ni ska göra er av med hunden OM ni är beredda att lägga ner massor av tid, vilket jag tycker de verkar som att ni vill.
    De är svårt att förmedla råd utan att ha sett er tillsammans med hunden och eran relation. Mitt råd är att söka en privat instruktör som inriktar sig på bara er och kan hjälpa er med problemet, jag är övertygad om att de går att l ösa utan större medel.
    Jag önskar er all lycka och hoppas att ni får uppleva de underbara med att vara hundägare!

    24 juli, 2011 kl. 09:45

  6. Kerstin

    När din hund morrar så är det lekmorr. Han försöker få igång er så att ni ska busa med honom. Men jag tycker att du kan otroligt lite om hundar så en omplacering är nog det bästa för hundens skull.

    24 juli, 2011 kl. 09:04

    • Kerstin: Jag läser så mkt jag kan o så går vi kurser o så frågar jag massor av saker men jag är helt novis ifråga om hundar det har du rätt i. Tror du inte jag har tiden på mig att lära mig? Och t om i böckerna f¨år man motsägelsefulla svar. Tror du verkligen att en omplacering är det bästa?

      24 juli, 2011 kl. 09:16

      • Kerstin

        Hej Jag vet inte om det är det bästa. En valp är vansinnigt jobbig att ha. Jag tror att du måste försöka lugna ner dig samt att barnen inte busar med honom. Men samtidigt ska du ju leka med valpen för det stärker er relation. Dragkamp där han tokmorrar är ju det bästa som finns. Men när du säger att leken är slut så är den slut. Vid inkallning kanske man får vara väldigt lugn när man berömmer honom. Tänk på att det är en valp o allt är rolig o spännande. Så bara försök att andas o igen tänk på att det är en bebis. Mvh Kerstin

        24 juli, 2011 kl. 09:48

      • Kerstin: Jag försöker tänka på det när det är som värst 🙂

        24 juli, 2011 kl. 12:50

  7. Jag han tyvärr inget om hundar, men det ä ju jättesynd att han gör såhär. Kan inte de på valpkursen ge några råd?

    24 juli, 2011 kl. 08:58

    • Hege: Vi har fått lite tips men det är mest upp till oss människor. Hundar är väldigt lyörda för känslor

      24 juli, 2011 kl. 09:04

  8. Gör dig av med hunden…….. det är ett superjobb att ha hund och dessutom rätt dyrt. Jag ser på dotterns hundar hur mycket tid som måste läggas ner på dom. ( Dottern har utöver detta tre ungar och en gubbe!) Jag tycker personligen inte att det är värt det, men smaken är ju liksom baken, olika! 😉

    24 juli, 2011 kl. 08:45

Kommentera

