Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Arkiv för 24 juli, 2011

Är en omplacering det enda rätta?

Tror ni som är hundmänniskor att jag kan alldeles för lite för att ha en hund? Det jag inte kan läsa mig till det frågar jag om men finns tiden? Är det egoistiskt av mig att försöka ett tag till? Att barnen kommer tillrätta med sina problem? Och även jag. Hur kan man kunna en massa saker om hundar mer än det man läser,ser på dvd o frågar om om man aldrig haft hund? Det finns ingen person i min närhet som har hund mer än min moster o hon har haft sin hund i 9 år o det var först för några veckor sen jag träffade honom.  Vad tror ni? Mår han bäst av att omplaceras?


Jag behöver råd!!

När Filip var på kollo lyckades Emelie o jag att få ur Shabba hans bitande o morrande o det flöt på perfekt i stort sätt. Men nu har han ju varit hemma sen i tisdags och idag började det igen. Värre än någonsin!! Som tur är sover barnen borta idag så han får lite lugn o ro… Och på tisdag åker de till London o är borta till söndag.

Det började  redan på valpkursen när jag skulle träna inkallning med honom. Visst han kom när jag ropade men sen gick det överstyr för honom. Han började hoppa, morra o bita mig o så lät han sådär som arga hundar gör (kan inte ordet för det men om jag jämför med katten: som han fräser när han är arg).  Och igårkväll så ”bjöd” han upp/utmana Petra till lek. Först skällde han för att sedan lägga sig i lekposition. Vad betyder det?

O efter att hon åkt hem så blev han helt vildsint o sprang o hoppa på mig o bet mig och lät sådär argsint igen. Vi säger NEJ med bestämd röst, försöker ge honom leksaker att bita i istället (har funkat när Filip var borta).  Har två möjliga scenarion:

* Att Filip stressar upp honom

                        eller

* Att Emelie o Filip har så väldans svårt att komma överens så jag går in o medlar vilket zusammen leder till att han blir uppstressad.

              Eller en kombination av bägge.? Vad kan jag göra? Vad kan man göra när hunden inte lyssnar o man inte ska ge fysiska svar eller stänga in honom i ett annat rum? Och jag förstår inte varför han hoppar på alla i hans närhet då o inte bara barnen? Ska jag skicka barnen till ngn hundinstruktör så de får lära sig?

Har pratat med barnen om att vi inte kan ha honom kvar om de fortsätter så här. Dels är det synd om hunden o dels får vi en hund vi inte kan kontrollera för deras aggressivitet gentemot varann om hunden smittar av sig på Shabba.Har ni några tips som rör Shabba eller är det bara barnen som måste ändra sitt beteende?