Om allt mellan himmel o helvete. Mitt liv men sett från den ljusa sidan

Idag märks det verkligen att han är en valp!!

Jag ställer alltid klockan på sex för att gå ut med honom, likaså idag. Men han vägrade att sitta still när jag skulle ta på honom kopplet så efter ett par försök (läs ett tjugotal) där han bara stoppade kopplet i munnen o vägrade släppa i första taget så sket jag i det. Det resulterade i en stor kisspöl i hallen. Efter det sprang han till en av korgarna i hallen o hämtade mössor o vantar. Jag efter o tog tillbaka kläderna under protest. Då han märkte att jag var arg på honom så kom han gnyende ut i köket med sin leksak som vi drar o sliter i lite. Lekte lite med honom för att uppmuntra när han har rätt saker som han biter i. Så började han bli bajsnödig så jag gjorde ett nytt försök med kopplet men ack.. Jag vägrar att sätta på honom kopplet när han inte sitter still utan bara biter o drar i det istället. Det mina kära vänner resulterade i en stor bajshög i hallen. Så jag har redan hunnit våttorka hallgolvet. Gud vad det är kul att gå upp i ottan bara för att städa..

Både i måndags o igår tog jag med honom till playa del Sturefors för att passivitetsträna. Det gick bra. Först tyckte  han att det var lite otäckt med allt stoj o stim men han vande sig fort. Kanske för att han är valp. Det kanske ändras när han blir äldre… Vad vet jag?! Det känns iaf som han inte får tillräckligt med stimulans. Vi busar väl med honom ute ca en timma om dagen, han o jag leker med div leksaker i minst en timma hemma som han får leta efter eller så kör vi ”dragkamp” o utöver det är det ju passivitetsträning som gäller. Hur mkt mer stimulans behöver han?

 

Filip har fått lite problem med att han bits. Mig biter han inte så ofta. Antagligen för att jag säger ifrån även när han busar att han inte ska bita mig( jag fyar inte men jag säger ”Nej inte bita matte”) men det gör inte Filip. Beror det på det?

Hur är bästa sättet att tillrättavisa honom när han bits?

20 svar

  1. Jag håller med Annika. Bra skrivet!

    2 juli, 2011 kl. 01:46

  2. Nej är ett bra ord att lära honom från början. Men jag håller nog med. Strunta i att han biter i kopplet så länge och få honom helt rumsren först. En sak i taget.. Blir det för mycket på en gång blir han bara förvirrad.

    2 juli, 2011 kl. 12:33

  3. Hej vilken fin blogg du har =) hit kommer jag gärna flera ggr och läser =D. Hoppas du får en super bra dag =). kram

    2 juli, 2011 kl. 09:20

  4. jo

    Jag tycker också att du skall strunta i om han biter i kopplet och busar när ni skall gå ut, han är fär liten önnu för att fatta. Det viktigaste är väl att han blir rumsren snabbt och om du bråkar för mycket med honom kommer han tillsist tro att det är okej att kissa&bajsa inne eller att han slutat säga till och då blir resultatet desamma! Att han bits är bara en natrulig del av intensiv lek, alla valpar bits. FMen om Filip tycker det är obehagligt så tycker jag att han kan pröva någon annan from av lek. Gömma bollar eller godis m.m

    2 juli, 2011 kl. 09:19

    • Jo: Tack för dina råd

      2 juli, 2011 kl. 10:23

  5. KAT

    Har bara varit inne och kikat lite….

    Hittade hit genom Ninz blogg

    2 juli, 2011 kl. 12:13

  6. Annika

    Du kan inte strunta i hunden när den är nödig, det är riktigt grymt och elakt av dig. Anledningen till att han tar kopplet i munnen och är besvärlig är just att han är nödig och stressad, för han vet att det kan/brukar bli fel, du blir arg och han, lillstackarn, får ”göra i byxorna”. I fortsättningen bör du istället bara koppla honom utan att bli irriterad och snabbt gå ut med honom. Valpar krånglar, så är det bara. Genom att avdramatisera kopplandet kommer det med tiden att försvinna. Som du gör nu LÄR du honom hur hemskt det är just när man ska gå ut och kopplet kommer fram. Lycka till!

    1 juli, 2011 kl. 07:09

    • Annika: Tack så mkt för din a råd

      2 juli, 2011 kl. 10:28

  7. Nu har jag inte riktigt fått kläm på hur gammal din valp är. Men jag hade gjort på två olika sätt. Det som du råkade ut för denna morgon, där hade jag helt sonika tagit tag i liten och satt på kopplet, vi skall ut. Jag såg det hela som att liten var så jätte kissnödig så att den helt enkelt inte kunde sitta still & noterat händelsen för att se hur många gånger till det sker. Sen hade jag tränat ”sätta på koppel” regler då hunden är rastad å klar.
    Min fråga är här, hur bits han? I händer, kläder, armar, ben etc etc har han hunnit ömsa tänderna? Precis som du säger, det är INTE okay att bita matte/husse eller någon annan heller för den delen 🙂 🙂 När min hund har bitit/nafsat i händerna (beroende på att det kliar i truten & den är på väg att ömsa tänder) Då har jag helt sonika kört ner fingrarna i halsen på liten, dem brukar tycka att det är super äckligt då dem får en kräk reflex & dem kopplar ganska så fort att, den där handen är inte gooo *isch*
    Tänk på att, din hund blir inte trött på riktig med bus o lek, den blir trött av att använda hjärnan. Ju mer du stojar/busar/leker/springer desto mer uthållighet får du i hunden. Den går bara å vilar en stund, sen orkar den busa igen. Leta godis i gräsmattan i en kvart är som att busa runt med hunden i cirka en till en och en halv timme & jag lovar dig att liten kommer att sova ovaggad 🙂 Så har du en gräsmatta, släng ut kvällsmaten eller något av matmålen & låt din raring leta 🙂 Lägg inte maten i en hög på gräsmattan bara, då har du liksom förtagit vitsen *asg* Ha det fint å allt kommer att bli finfint! Tycker att du är jätte duktig med hunden!!

    1 juli, 2011 kl. 12:42

    • Ninz: Han är 9 veckor

      2 juli, 2011 kl. 10:29

  8. Sv: Jo det är mina hundar. Vi har tre dalmatiner. Pappa Dillen, Mamma Blomstret och deras barn Trudelutten som snart är två år gammal.

    Vi hade grava problem med Trudelutten när hon var liten för att hon bet så hårt och så mkt, särskilt på dottern. Dottern livade dock upp hunden så att den gick upp i varv och då är ju bitandet ett faktum. När hunden bet sa vi iallafall bestämt nej och tog tag i henne. Annars kan man väl prova att ignorera, ta fram en leksak hunden kan leka med istället…..

    Vad är det som gör att du inte tycker att hunden verkar få tillräckligt med stimulans?

    1 juli, 2011 kl. 11:26

    • Millan: Att han är uppe i varv iaf o att han biter lite ibland men det kanske hör till

      1 juli, 2011 kl. 11:38

  9. det kan vara jobbigt med valpar 🙂

    1 juli, 2011 kl. 10:35

  10. Det där med kissobajsträning är inte lätt. Men han kommer att veta själv när han behöver. Noack var sådan, att han inte bajsade annat än på gräsmattor. Till en början kunde han inte lyfta på benet, när han kissade. Men det kunde han av sej själv till slut.

    Det är ju ett stort ansvar med en hund. Den ska rastas ordentligt gärna i ett par timmar om dan. Eftersom vi inte är så rörliga längre, så brukade vi gömma oss för honom och kalla på honom. Då kom han springande och skuttande och skällde på oss.

    Vid ett tydligt NEJ eller FY, vet dom snart vad som gäller. Gå på nån valpkurs tillsammans med barnen också. Då lär även dom sej hur de ska göra.

    Kram/Gilla

    1 juli, 2011 kl. 10:21

  11. Ja det tar lite tid innan dom blev rumsrena. Mary var ganska sen med det, hon blev inte rumsren förrän hon var sex månader! Innan dess blev det då och då gigantiska kiss-sjöar inomhus… suck… det var verkligen en lättnad när hon till slut blev rumsren!
    Litegrann kan ju det där med bitandet vara nåt dom växer ifrån när dom mognar lite. Men man får försöka vara ”tråkig” och säga nej på ett ”tråkigt” sätt så hunden absolut inte tror att man uppmanar till ”skoj-slagsmål”.

    1 juli, 2011 kl. 09:35

  12. Kerstin

    När han biter så ska du bli det tråkigaste som finns, bara gå därifrån. Jag hade också tagit på honom koppel ändå så han hade fått göra ute. Sen hade jag tänat med att ta på halsband o koppel när det inte är panik att gå ut. Att bli arg löser inget utan plocka undan allt han inte får ha.

    1 juli, 2011 kl. 09:14

    • Kerstin: Ja det kanske är bättre att gå ut iaf. Jag trodde att jag visade vem som bestämde men nu vann ju han kan man säga.. Jag blir inte direkt arg utan mer missnöjd

      1 juli, 2011 kl. 11:40

  13. När Alvin var riktigt liten bar jag honom från sovplatsen till ytterdörren och hade honom i knäet när jag drog på kopplet. Detta för att undvika kiss på golvet. Att lära Shabba sitta vid ytterdörren kan du börja med om några få veckor. Han lär sig det snabbt sen ändå. Just nu är han dock för liten för att kunna hålla sig.
    Jag tror att Shabba ser dig som vuxen – som alfahonan – och att Filip kanske inte är tillräckligt stor, men inte heller tillräckligt liten för att INTE blir måltavla för vassa valptänder. Alvin har tex. aldrig bitit våra barn, men det är kanske för att de är FÖR små. Djur brukar ju ha en finfin förmåga att hantera småbarn varsamt, också i lek och bus. Om Filip säger till på skarpen precis som du tror jag han visar Shabba att han också är alfa och står högre i rang.
    Kram.

    1 juli, 2011 kl. 08:40

  14. Måste puttsa brilorna,
    tyckte Du skrev att Du alltid ställde upp på Sex med honom.
    ”Vem har hon nu raggat upp som jag missat” tänkte jag!
    Ja jisses! Gissa om min förvåning när det handlade om väckarklockan,
    såg väl ut som en rullad Allers!
    😦
    Vi hade en pudel då jag bodde i Kbh på 80-talet,
    Pelle som hon hette hade en morgon pinkat på heltäcknings mattan i hallen.
    Blev skitförbannad och sa åt henne att aldrig göra det mer.
    Det gjorde hon inte heller, hon pinkade på golvet i köket!
    🙂

    1 juli, 2011 kl. 08:04

    • Stevie: Haha det är nog bäst att du gör det…

      1 juli, 2011 kl. 08:18

Lämna en kommentar